CBS: Omzet kledingwinkels blijft achter in januari
De omzet van kledingwinkels en textielsupermarkten is afgenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar dit blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS). Bij kledingwinkels is een daling van 0,5 procent genoteerd, de omzet van textielsupermarkten is met 9,1 procent gedaald. Deze afname is te wijten aan het zachte winterweer: hierdoor was de kleding in de uitverkoop sterker afgeprijsd.
Stijging
De detailhandelsomzet in Nederland is met 0,8 procent gestegen ten opzichte van januari 2014. Hiermee houdt de detailhandel de groei vast die in 2014 is begonnen. De verkopen groeiden deze maand, terwijl de prijzen iets harder daalden. Vooral winkels in genots- en voedingsmiddelen zagen hun omzet en verkoop stijgen. Deze groei is vooral te danken aan supermarkten.
Doe-het-zelfzaken en winkels in huishoudelijke artikelen zagen hun omzet dalen. De omzet en verkoop in consumentenelektronica, winkels in woninginrichtingartikelen en drogisterijen nam wel toe.
Postorderbedrijven
Postorderbedrijven en internetwinkels hadden een omzet van ruim 9 procent meer dan het jaar ervoor. Dat is een minder sterke groei dan in de afgelopen maanden. Toen maakten internetbedrijven de sterkste groei door in vijf jaar, aldus Thuiswinkel.org.
De detailhandel in Nederland groeit weliswaar, maar niet zo hard als in onze buurlanden België en Duitsland. Retailers in deze landen zagen de detailhandel groeien met 1,1 en 1,7 procent.