Circulaire sneaker-startup Wear haalt groeigeld binnen
Beeld: Wear
Wear geeft sneakers een tweede leven: de Rotterdamse startup verkoopt preloved (tweehands) sneakers en knapt oude exemplaren op. Dit om te voorkomen dat de schoenen worden weggegooid, waarmee het bedrijf de CO²-uitstoot van de mode- en schoenenindustrie wil verminderen en de afvalberg verkleinen. Wear doet dit met een team van mensen met ‘onbenut arbeidspotentieel’, die hun talenten bij de startup kunnen ontdekken en ontwikkelen.
Voor de circulaire sneakerstore is de kapitaalinjectie van een groep investeerders meer dan alleen een bedrag dat nodig is om te kunnen groeien. “Dit zorgt ervoor dat we Wear nog meer op de kaart kunnen zetten in Nederland”, zegt Lorenzo van Galen, medeoprichter van Wear, in een aankondiging. “De kapitaalinjectie is fijn, maar het gaat ons om de kennis en het netwerk dat we hiermee binnenhalen. Dat zijn belangrijke bouwstenen om onze groeiambities te verwezenlijken.” Het persbericht vermeldt niet om welk bedrag het gaat.
Breder geaccepteerd
Wear startte in 2021 met een pop-up shop in de Rotterdamse binnenstad. Afgelopen juni verhuisde het concept naar de Koopgoot. “We zijn nu een kleine zes maanden onderweg en merken aan alles dat het concept goed aanslaat”, zegt medeoprichter Pim Roggeveen. “Door onze aanpak wordt tweedehands door een breder publiek geaccepteerd. Een essentiële ontwikkeling voor een duurzamere mode-industrie.”
Extra kans
Eén van de investeerders die Wear ondersteunt is Stijn van Leeuwen, directeur van Ondernemershuis op Zuid (OOPZ). ”Wear is een uniek concept dat met haar model belangrijke thema’s tackelt. Het creëren van werkgelegenheid voor een kwetsbare doelgroep is daar één van, een belangrijke voor een stad als Rotterdam. Veel mensen hebben een extra kans nodig om mee te kunnen doen op de arbeidsmarkt. Wear biedt die kans. Een mooie voorbeeldfunctie die navolging verdient.’’