
Consument winkelt online niet anders dan offline
Uit de resultaten van het onderzoek van Stroom blijkt dat 40% van de Nederlandse consumenten liever niet koopt bij onbekende webwinkels. Meer dan de helft van de 1110 ondervraagden gaf de voorkeur aan bekende merken. Naast de bekendheid speelt voor 83 % van de consumenten de betrouwbaarheid van een webwinkel een belangrijke rol bij de keus wel of niet bij deze winkel online te shoppen.
Waarborgkeurmerk
Hoewel veel online retailers moeite doen voor een waarborgkeurmerk op de website, speelt dit bij consumenten geen belangrijke rol bij de aankoop van een online product. Slechts één op de tien respondenten vindt dit keurmerk belangrijk. Ditzelfde geldt voor social media. Veel consumenten maken er gebruik van, maar slecht 6% raadpleegt een sociaal netwerk ook bij het vormen van een mening bij het aanschaffen van een online product.
On- of offline
De keus om een product via internet te kopen en niet via de stenen winkel, blijkt vooral voort te komen uit de betrokkenheid bij het product en de expertise die de consument zichzelf toedicht. Hoe meer affiniteit een consument met een product heeft, des te eerder koopt deze consument het artikel online. Het kunnen voelen en zien van de producten blijft voor consumenten die veel offline winkelen de belangrijkste reden om regelmatig de stenen winkels te bezoeken.
Bekijk de sheets hieronder voor alle resultaten uit het onderzoek.