TOP

De 5 meest opmerkelijke samenwerkingen in 2010

Kerstservetten, brillen en rollators: naast het ontwerpen van kleding voegen veel mode-ontwerpers regelmatig andere artikelen aan hun cv toe. Welke Nederlandse designers gingen dit jaar een wel erg opmerkelijke samenwerking aan? Textilia selecteerde er vijf.

Frans Molenaar: rollator
Na een brillencollectie voor Pearle, het restylen van een Ford Ka en een kledingcollectie voor C&A gooide de 70-jarige Frans Molenaar zijn ontwerpkunsten over een andere boeg: de couturier ontwierp een rollator. Het verfraaien van dit hulpstuk voor slechtlopende mensen kwam per toeval op het modepad van Molenaar. “Toen ik op de radio vertelde dat ik een rollator van een voormalig medewerkster wilde verfraaien, werd ik meteen door een rollatorfabrikant benader”, laat je couturier aan Textilia weten. Molenaar heeft nog één artikel op zijn wensenlijst staan. Deze wens spreekt hij uit in Textilia 24 die 17 december op de deurmat ligt.

Supertrash: bierjurkje
Wie had vorig jaar kunnen bedenken dat biermerk Bavaria een WK-jurkje voor vrouwen op de markt zou brengen? Inmiddels weet iedereen wat een DutchyDress is: het oranje jurkje met het rood/wit/blauwe koord dat het afgelopen jaar tientallen keren in het nieuws is geweest. Het jurkje is ontworpen door Olcay Gulsen, eigenaresse van Supertrash. Het kledingmerk werd door de mediahype rondom het oranje kledingstuk in één klap bekend. Overigens houdt Supertrash het niet bij het ontwerpen van bierjurkjes. In juli konden Barbie-liefhebbers in de Bijenkorf speciale Barbie-outfits kopen die zijn ontworpen door Supertrash.

Dyanne Beekman: McDonalds
Stylist Dyanne Beekman zorgt er niet alleen voor dat Bekende Nederlanders zoals Ilse de Lange er piekfijn bijlopen, binnenkort wurmen ook alle medewerkers van McDonalds zich in een outfit van de styliste. Beekman is aangenomen om de nieuwe kledinglijn van de fastfoodketen te ontwerpen. Met de lijn hoopt het bedrijf de “fun en teamspirit op de werkvloer te stimuleren.” Of deze ‘fun’ door middel van milkshakes en hamburgers terugkomt op de kleding is halverwege 2011 te zien.

Mart Visser: servieslijn
Iedereen kan geheel in ‘Mart Visser-stijl’ ontbijten, want naast een eigen kledingcollectie ontwierp de 42-jarige couturier in oktober ook een eigen servieslijn. De bordjes, kopjes en theepot zijn gemaakt van wit porselein en bevatten een grijze roos. Het servies is bij geselecteerde V&D-filialen te koop en verkrijgbaar vanaf 3,95 euro.

Jan des Bouvrie: herenlijn
Ook interieurontwerpers maken wel eens een uitstapje naar de kledingindustrie. In juni 2010 bracht Jan des Bouvrie zijn herenlijn op de markt. Het ontwerpen van een eigen kledinglijn was altijd al een stille wens van de Fashion Architect, zoals Des Bouvrie zichzelf noemt. “Het leek me geweldig om mijn stijl te vertalen naar mannenmode. Bij grote modehuizen als Dior zie je het omgekeerde gebeuren, die starten met een eigen meubellijn”, aldus de interieurontwerper. Verrassend: hoewel veel mensen Des Bouvrie kennen van zijn voorliefde voor zwart en wit, bevat zijn herenlijn opvallend veel kleur.

Naast bovenstaande samenwerkingen waren er in 2010 nog meer Nederlandse ontwerpers die de handen met een andere bedrijf ineen sloegen. Zo ontwierp Marlies Dekkers een kerstcollectie voor de Bijenkorf, bracht het modeduo Truus en Riet Spijkers een brillencollectie voor Specsavers op de markt en mag Daryl van Wouw een tassencollectie en het ontwerpen van een Ford Ka van zijn ‘to do’ lijstje afstrepen.