TOP

De derde genomineerde: Intersport Superstore Uden. ‘Medewerkers bepalen het succes van je winkel’

Een sfeervolle winkel, een breed aanbod, goed personeel en automatisering als backbone van het bedrijf. Het zijn de geheimen achter het succes van Intersport Superstore Uden, de derde genomineerde voor de titel 'Sportwinkel van het jaar 2010'.

Als eerste indrukken iets zeggen over de kwaliteit van een sportzaak, dan moet het met de Intersport Superstore Uden wel goed zitten. De markante glazen gevel is een blikvanger aan de Sint Janstraat, en eenmaal door de voordeur biedt de winkel een ruime en sfeervolle aanblik. De benedenverdieping staat vooral in het teken van sportfashion, outdoor en (in de wintermaanden) wintersport, de bovenverdieping is het terrein van de functionele sporten.

De inrichting reflecteert de opvattingen van eigenaar Willy van Erp over ondernemen in de detailhandel. In tijden waarin steeds meer mensen hun aankopen via internet doen, is hij doordrongen van de noodzaak in de fysieke winkel iets extra’s te bieden.

“Toegevoegde waarde voor de klant is de rode draad binnen ons bedrijf. We proberen op de winkelvloer de klant te verleiden met sfeer, persoonlijke aandacht, prikkelende presentaties en aantrekkelijke acties”, vertelt Willy. “Een grote winkel heeft een verblijfsfunctie en dus moeten we het gezellig maken. In de winter kunnen klanten terecht bij de après-skibar en de open haard, en delen we in het weekend gratis koffie, thee, Glühwein en Apfelstrudel uit. In de zomer zijn er palmen, hangmatten, smoothies en prikkers met vers fruit.”

Grootschalig

Intersport Superstore Uden behoort met een winkeloppervlak van meer dan drieduizend vierkante meter tot de grootste sportzaken van Zuid-Nederland. Voorheen was op deze plek een vestiging van Active Life te vinden, maar toen deze formule zo’n vijf jaar geleden stopte, was Willy van Erp er snel bij om de zaak over te nemen. De ondernemer was toen al eigenaar van een Intersportfiliaal in Veghel en van Hypro, een sport/lifestyle-winkel in het centrum van Uden. “Ik ben overtuigd van de grootschalige detailhandel. Je ziet dat de consument vaak grote winkels opzoekt zoals de Media Markt en Ikea omdat daar veel keus is. Bovendien presteren grote winkels op dit moment het beste. In grootschalige detailhandel ligt de toekomst.”

Bij Intersport Superstore Uden spelen shop-in-shops een grote rol. De nieuwste aanwinst is de Nike footballshop die begin maart werd geopend. Op 75 vierkante meter wordt het complete voetbalassortiment van Nike gepresenteerd. “De Nike footballshop onderstreept dat we in onze omgeving een autoriteit zijn op gebied van voetbal”, zegt Willy.

De samenwerking met leveranciers is belangrijk voor de winkel. Het interieur bestaat uit verschillende Brand Dedicated Areas waar merken de ruimte krijgen in een decor dat past bij het winkelconcept. Met deze merken zijn partnerships afgesloten. Het gaat onder meer om O’Neill, Protest, Gaastra en Falcon. “Met vijftien grote leveranciers hebben we een hechte samenwerking, van de inkoop van een product tot het moment waarop het de winkel verlaat”, legt Willy uit. “We laten deze leveranciers elke veertien dagen weten hoe het merk presteert en we overleggen of we een product moeten omruilen, afprijzen of aanvullen. Die samenwerking is belangrijk. Als een merk het goed doet, doen wij het ook goed.”

Doelgroepen

Om mensen naar de winkel te lokken, zet Intersport Superstore Uden verschillende middelen in. “We worden in de media overspoeld met reclames, acties, impulsen en daarmee wordt het lastiger om onderscheidend te zijn”, vindt Willy. “Maar we proberen met bijzondere, creatieve uitingen het verschil te maken.” Tien keer per jaar ontvangen zo’n dertigduizend vaste klanten met een klantenkaart een direct mail waarmee zij worden gewezen op bepaalde thema’s en bijbehorende actieweekenden. Daarnaast wordt een eigen wintersportmagazine uitgegeven en is de winkel actief bij verenigingen in de regio. Willy: “Het is achterhaald om alleen folders uit te brengen. De jeugd bijvoorbeeld kijkt zo’n folder niet in, die benader je via Facebook en Hyves. En een voetballer bereik je via websites als voetbalzone.nl en de VI-site.”

Wat minder in het oog springt bij een bezoek aan Intersport Superstore Uden, maar wel van groot belang is, is de automatisering. Sterker, automatisering is “de backbone van onze business”, benadrukt Willy. “We laten ons sterk leiden door de cijfers en slechts een beetje door ons gevoel. Elk merk krijgt een rapportcijfer en op basis daarvan werken we samen.” Daarnaast is wat de ondernemer betreft een belangrijke rol weggelegd voor de medewerkers die dan ook veel verantwoordelijkheid hebben. “Het zijn de medewerkers die de winkel maken. Ze moeten klantgericht denken, veel vakkennis hebben, vriendelijk zijn en vooral handelen in de filosofie van de zaak. De medewerkers bepalen het succes van je winkel.”

Lees meer over de derde genomineerde in Sportcult editie 3 van 2010.