
Dit is het bestverkocht bij Weber Mannenmode in Beilen
Weber Mannenmode viert dit jaar zijn 20-jarig bestaan. Is het nog steeds dezelfde winkel als toen?
Jan Weber (60): “Nee, ik ben in 1998 begonnen in een ander, kleiner pand. In 2007 is de winkel verhuisd naar de huidige locatie. De crisis zijn we goed doorgekomen, al heb ik afscheid moeten nemen van een aantal medewerkers. Nu werk ik samen met mijn vrouw in de winkel en hebben we twee parttimers. Nu ik zelf op de werkvloer sta, merk ik dat de omzet is verbeterd. Ik doe ook zelf de inkoop en dan weet je exact wat de klanten vragen.”
Wat is de doelgroep?
“We hebben een hele trouwe, vaste klantengroep. Beilen ligt tussen Assen en Hoogeveen, onze winkel heeft echt een dorpsfunctie. Ook de toeristen zijn belangrijk, in deze regio zitten namelijk veel vakantieparken. We krijgen jongere en oudere mannen in de winkel, maar de doelgroep waar we 70 procent van onze omzet vandaan halen is toch wel de 45 plusser. Die mannen komen ook voor de gezelligheid naar de winkel, voor de kop koffie, voor het voelen en passen. Daarom heb ik niet veel last van online winkels.”
Wat verkoopt goed op dit moment?
“Truien, vesten en broeken. De najaarscollectie is zoals gewoonlijk gematigder in kleuren; we hebben veel donkerblauw, bordeaux- en groentinten. Wat we elk seizoen goed verkopen zijn overhemden. Daarin hebben we een gigantische keuze, per maat kan ik wel 100 variaties aanbieden. We verkopen gemiddeld 2.500 overhemden per seizoen, toch veel voor een plaats als Beilen.”
Wat verkoopt er minder goed?
“Door het warme weer lopen de jacks wat achter. Ik las dat het nu weer wat kouder gaat worden, dan gaat die artikelgroep wel weer lopen. Ik maak me er geen zorgen over.”
Welk merk verkoop je het best?
“Com4 en Vanguard. Het zijn merken die we al lang in de winkel hebben. Com4 verkoop ik al zo lang als ik besta. Het is een echt broekenmerk, al is het minder bekend dan bijvoorbeeld Meyer. De broek heeft een fantastische pasvorm, er zit veel stretch in en heeft een rekbare band. Vanguard is een merk dat we aan een grote doelgroep kwijt kunnen, van jong tot oud.”
Wat vind je van het seizoen tot nu toe?
“Wij zijn tevreden over hoe het gaat. We horen dat het in de rest van de markt wat minder gaat, wij merken daar niet veel van. Ik denk dat dat mede komt doordat we vaak leuke acties hebben; combinatiekortingen, weggeven van ontbijt- of wasstraatbonnen bijvoorbeeld. En vanwege het 20-jarig bestaan gaven we klanten bij besteding van minimaal €100 een met boodschappen gevulde doos ter waarde van €25. Je moet het leuk aankleden, mensen komen niet meer af op een korting van 10%. De boodschappenactie kostte mij 7,5%, maar heeft me wel aardig wat opgeleverd. Meer dan wanneer ik klanten die 7,5% korting zou hebben gegeven. Ik denk dat ik rond de 170 dozen heb weggegeven.”
Krijg je nog collecties binnen of ga je bijkopen?
“Wij kopen elk seizoen veel bij, eigenlijk ben ik voortdurend aan het bijbestellen. Al is dat niet meer zo makkelijk als vroeger, omdat fabrikanten ook minder voorraad hebben. Dat betekent dat ik tijdens de inkoop moet zorgen dat ik met een goed gevulde winkel kan beginnen. Voorraad doet verkopen, mensen willen keuze hebben.”
Heb je nieuwe merken dit seizoen?
“HV Polo, een merk dat uit de ruitersport komt. Dat merk raadde een collega-winkelier uit Veendam mij aan, met hem heb ik bijna wekelijks contact. En ik heb Blue Fields toegevoegd, onderdeel van State of Art. We werden door ze benaderd. Het merk wilde hier graag liggen en ik moet zeggen dat het goed loopt. Ik ben op het moment heel tevreden met onze merken, maar sta altijd open voor nieuwe labels.”
Facts
Winkel: Weber Mannenmode
Adres: Brinkstraat 29, Beilen
Open sinds: augustus 1998
Oppervlakte: 195m2
Personeel: 2 vast en 2 parttime
Doelgroep: van 20 tot 100
Merken: middensegment zoals Alberto, Baileys, Blue Fields, Carter&Davis, Com4, Digel, Fellows, Fynch Hatton, HV Polo, Lerros, Meyer, Olymp, Red Point, Vanguard.