E-bike: altijd de wind in de rug
De fietsbranche zit in de lift en ook de jaarlijkse fietsvakbeurs Eurobike heeft over de belangstelling niet te klagen. 41.482 vakbezoekers uit 102 landen hebben vorige week een bezoek gebracht aan Eurobike 2010. De beurs in het Duitse Friedrichshafen trok daarmee zes procent meer bezoekers dan vorig jaar.
Toename
Een belangrijk aandeel in de positieve verkoopcijfers van de fietsbranche wordt geleverd door de e-bike. Van de 1,3 miljoen fietsen die vorig jaar in ons landen werden verkocht, waren er 150.000 elektrisch. Dat betekent dat de verkoop van deze fiets met dertig procent is toegenomen. De e-bike heeft hiermee een marktaandeel van tien procent, maar omdat de aanschafprijs gemiddeld hoger is dan die van een gewone fiets, bedraagt het aandeel in de totaalomzet van de fietsverkoop zelfs 25 procent. Dit blijkt uit cijfers van de branchevereniging RAI.
Elegant design
Op Eurobike 2010 bleek dat de ontwikkeling van de elektrische fiets bepaald niet heeft stil gestaan. In het verleden werden e-bikes nog wel eens gezien als ‘functioneel, maar niet stijlvol’. Op de beurs werd duidelijk dat de fabrikanten die kritiek ter harte hebben genomen en hun best hebben gedaan om de aandrijving en de batterij zo elegant mogelijk in het design van de fiets te verwerken.
Belangrijk in een e-bike is vooral de batterij. Het aanbod loopt uiteen van lichte batterijen die snel opladen tot zwaardere batterijen waarmee langere afstanden kunnen worden afgelegd. Veel fabrikanten laten de keus over aan de consument, zo bleek op Eurobike 2010. Kalkhoff komt met een nieuwe generatie e-bikes waarbij een keus kan worden gemaakt uit drie batterijen, waarvan de lichtste geschikt is voor korte tochtjes en de langste voor fietstochten tot 140 kilometer. Het merk Giant presenteert de Twist, een fiets die kan worden uitgebreid met een tweede batterij.