
E-commerce in 2025: vier toekomstscenario’s
Deutsche Post DHL presenteerde op 20 mei 2014 een studie over de rol die e-tailing zal spelen in het leven van mensen in het jaar 2025. In de Global E-Tailing 2025 Study zijn vier toekomstscenario’s beschreven. Hoe gaat de detailhandel veranderen? En met welke uitdagingen zal de logistieke sector worden geconfronteerd?
Scenario 1: Crosschannel
De technologische vooruitgang zal in 2025 gematigd zijn. Smartphones en tablets zijn wel nog onze beste vriend. Inmiddels hebben die flexibele schermen die kunnen worden opgevouwen. Smartphones en tablets bieden veel interactiviteit, zodat consumenten altijd in contact staan met de virtuele wereld. Multichannel is in de retail helemaal ingeburgerd. Fysieke winkels hebben veelal de functie van showroom. Snelle levering op locatie is een standaard service. Prijs blijft voor het overgrote deel van de consumenten nog steeds het belangrijkste
Scenario 2: Welvaart en online
Er heeft zich wereldwijd een middenklasse ontwikkeld met een sterke koopkracht. Zelfontplooiing en individuele leefstijlen zijn belangrijker dan succes in een baan. Shoppen in fun! Trends worden voornamelijk bepaald door internationale ‘lifestyle communities’. Kleine, innovatieve online retailplatforms bedienen de communities. Grote online retailers zorgen voor de mainstream markt. Draagbare technologie is een standaard onderdeel van ons leven geworden. Online retailing en de logistieke sector is enorm, waardoor er in de steden strenge regels gelden voor de levering van goederen.
Scenario 3: Slimme apparaten en online
De digitale cultuur is sterk ontwikkeld. Draagbare, slimme apparaten zijn onmisbaar geworden. Slimme applicaties dienen als virtuele shopping-adviseurs. Ze weten zelf al wat je nodig hebt en doen automatisch je alledaagse aankopen. Webwinkels passen hun aanbiedingen real-time aan klantprofielen aan. Levering op dezelfde dag is in grote steden doodnormaal. Doordat retailers en logistieke bedrijven op basis van klantgegevens kunnen voorspellen wat de vraag zal zijn, worden goederen al verstuurd voordat de klant ze heeft besteld. Hier worden soms drones voor gebruikt.
Scenario 4: Delen is het nieuwe hebben
Handelsbelemmeringen en hoge energie- en grondstofprijzen hebben geleid tot een regionalisering van de economie. Mensen kopen lokaal. Bij het winkelen draait het om duurzaamheid en zuinigheid. Huren en delen zijn helemaal ingeburgerd in de detailhandel. Beschikbaarheid is belangrijker geworden dan bezit. Er is veel ruilhandel via kleine platforms. Veel goederen zijn modulair opgebouwd zodat de levensduur kan worden verlengd. Kledingwinkels bieden veelal reserveonderdelen en reparaties aan.
Speel hier dus vooral op in:
- Crosschannel: zó shopt de consument in 2020
- Communities: platform Stylefruits heeft al 600.000 likes
- Slimme apparaten: horloges en brillen
- Delen: een bedreiging voor retailers?
- Duurzaamheid: waarom krimpende winstmarges geen excuus zijn
Lees ook: vijf winkelgebieden en vier winkeltypes van de toekomst