TOP

Etalage inspiratie: Beekwilder geeft tips voor de feestdagen [interview]

De feestdagen staan weer voor de deur. Maar wat doen we met onze etalages? Beekwilder, expert op dit gebied, geeft exclusieve tips en de laatste etalagetrends voor de lezers van Textilia.

Textilia sprak met Mariëlle Glazenburg, marketingmedewerker bij Beekwilder, over wat te doen met je etalage tijdens de feestdagen.

Wat zijn de trends op het gebied van etalages?

Vintage Celebration
”Lief en ruw zijn gecombineerd in deze vintage kerststijl. Zachte pastelkleuren en goudtinten gecombineerd met papieren honeycomb vouwornamenten maken van kerst het feest van het inpakken.’’

Tip: ”Hang verschillende maten en kleuren vouwornamenten bij elkaar zodat het een spannend geheel wordt. Laat dezelfde sfeer ook in je winkel terugkomen door dezelfde soort en kleuren ornamenten ook in je winkel boven de kassa en instore presentaties te hangen.’’

Vintage
”Een mix en match van materialen. De vintage stoere pluche winterdieren staan centraal in deze kerststijl. Traditionele bessentakken en appeltjes gecombineerd met kerstbomen in mooie kleuren zorgen voor een sfeervol warm gevoel als uw klanten binnenkomen.’’

Tip: ”Deze klassieke items zijn altijd goed en spreken veel klanten aan. Een goede investering want ze zijn met veel verschillende kleuren te combineren en altijd goed!’’

Nightclub Chique
”Nachtclubsetting met leer, veren en glimmende materialen die zorgen voor een sensuele sfeer. Gecombineerd met een felle contrastkleur geeft deze stijl een expressieve en krachtige uitstraling.’’

Tip:
”Past perfect in de feestdagensfeer en succes gegarandeerd want het maakt de winkel tot een unieke beleving!’’

White X-MAS
”Treed binnen in de wereld van een snowglobe, maar dan in het groot. Een wereld gecreëerd van zachte witte materialen met glinsteringen overal. De nieuwsgierigheid wordt opgewekt omdat alles in het wit is en de artikelen in lagen achter elkaar zijn geplaatst.’’

Traditionele kerst
”Kerstbomen, kerstkransen en –ranken. Dennengroen zorgt al eeuwen lang voor een traditionele kerst. Gecombineerd met mooie dieprode kleuren, warme witte lichtjes en rozenbollen maken van elke ruimte een warm, gezellig en sfeervol geheel.’’

Wat gaan we veel zien dit jaar?

”Wat we veel gaan zien deze kerst in de winkelstraten zijn omlijstingen van artikelen door bijvoorbeeld schilderijlijsten of dennenranken met lichtjes. Ook het omkaderen van de etalageramen aan de binnenkant door stickers of sneeuw zullen we veel terug zien.’’

”Daarnaast zijn de klassieke items altijd goed en sfeervol. Items zoals groene dennenranken met warme lichtjes, besjes in wit of rood zijn nog steeds succesvol en worden veel gebruikt. Als laatste blijven we ook veel witte items zien. Of juist zwarte kerstbomen en ranken als basis.’’

Is er nog verschil in etalages dit jaar met vorig jaar?

”Veel winkeliers kiezen voor simpele items waarmee ze snel en gemakkelijk een sfeerbeeld kunnen neerzetten. Wellicht zien we dit jaar nog meer dat er geen volle etalages worden gemaakt maar eenvoudige cleane toepassingen met verlichting en/of dennengroen. Om te blijven opvallen tussen alle concurrenten zou je dus juist een extreme, opvallende of kleurrijke etalage kunnen maken.’’

Heb je tips nog voor winkeliers? Hoe kunnen ze het beste de aandacht trekken met hun etalages?

Creëer beleving en sfeer
”Creëer beleving en sfeer in je winkel! Zorg voor een etalage die de sfeer uitstraalt die bij jouw producten en diensten past en die net even anders is dan die van andere schoonheidssalons en winkels. Trek aandacht van voorbijgangers doordat er in je etalage en winkel steeds iets nieuws te zien en te beleven is: verander je presentatie dus regelmatig (iedere 3-6 weken).’’

Kies één thema
”Kies voor één thema of sfeer en stem alle decoratie daarop af. Zowel in de etalage, als in de winkel gebruik je hetzelfde thema  zodat het geen rommelig geheel wordt maar het totaalbeeld klopt. Vergeet ook niet je eigen producten onder de aandacht te brengen: dit zijn je omzetmakers! Zet ze onder een acryl kubus en strooi glitter, sneeuw en kristallen tussen je producten: je klant zal ze eerder opvallen en je kunt ze makkelijker verkopen.’’

Gebruik humor en actualiteit
”Zorg dat je bij blijft. Wat speelt er nu in het nieuws, welke trends en kleuren zijn er in de mode, welke nieuwe producten, diensten of aanbiedingen heb je in huis die je graag met uw klanten wilt delen. In het najaar willen jouw klanten niet nog steeds je zomervakantie aanbiedingen zien. Humor in de etalage, op een goede manier, werkt altijd goed. Voorbijlopende klanten stoppen om te zien wat er zo leuk is en lopen daarna meestal je winkel binnen omdat je hun aandacht hebt getrokken. En zo niet dan onthouden ze je in ieder geval als die winkel ‘met die leuke etalage’.’’

Over Frans Beekwilder
Frans Beekwilder B.V. is opgericht in 1923 en is een van Europa’s meest toonaangevende business-to-business bedrijf op het gebied van productpresentaties en sfeerondersteuning. Beekwilder beschikt over 3000m2 aan showrooms die ieder kwartaal volledig worden aangevuld met nieuwe collecties en producten in de nieuwste trends. 

Foto’s van Beekwilder