
Etalage inspiratie: Hans Boodt geeft tips [interview]
Textilia sprak met Martijn Groot, countrymanager bij Hans Boodt, over wat te doen met je etalage tijdens de feestdagen.
Wat zijn de trends op het gebied van etalages?
”Een nieuwe trend op etalagegebied is “repetition”. Dit geldt voor zowel de etalage als voor de instore presentaties. Repetition is het herhalen van een presentatie. Zo krijg je een enorme aantrekking naar de presentatie. Je kunt repetition op verschillende manieren gebruiken, want een groep hoeft niet perse lijnrecht naast elkaar te staan, maar je kunt ook bijvoorbeeld spelen met de hoogten van de groep. Zo komt je presentatie er erg interessant uit te zien!’’
Wat gaan we veel zien dit jaar?
”Er is qua mannequin nog niet heel erg veel veranderd de afgelopen vier jaar. Wel zijn de (mannelijke) modellen slanker geworden, maar abstract voert nog steeds de enorme boventoon. Je gaat wel meer verschillende varianten zien op het gebied van deze mannequins. In het Nederlandse straatbeeld zie je veel abstracte mannequins met pruiken op. H&M en Zara waren één van de eerste bedrijven die deze toon gingen zetten en later zijn veel bedrijven dat idee gaan volgen. In het buitenland zie je al meer variaties, zoals mannequins met make up, of met gedeelten van realisme in het gezicht. Bij Hans Boodt zetten wij in op de zogeheten ‘changing faces’. Dit zijn ‘face shields’ die je van de mannequin af kunt halen, zodat je er een totaal andere ‘face shield’ op kunt zetten. Je kunt dan makkelijk de uitstraling van de mannequin veranderen, waardoor je flexibeler bent in je uitstraling.’’
Is er nog verschil in etalages dit jaar met vorig jaar?
”In Nederland zie je voornamelijk het verschil in kleuren. Vier jaar geleden verkochten wij erg veel hoogglans zwart. Een jaar later enorm veel grijs en taupe. Deze kleuren bleven redelijk lang hangen en ik merk dat lichtere kleuren nu een trend worden.’’
Heb je tips nog voor winkeliers? Hoe kunnen ze het beste de aandacht trekken met hun etalages?
”Sta er bij stil wat je wilt communiceren met je etalage. Ik geloof in onderscheid en wanneer je in een dorp of stad kijkt zie je te vaak dat winkels qua uitstraling te veel op jouw winkel lijken. Door anders te zijn dan een ander kun je de aandacht trekken, of door een veel betere uitvoering te hebben van je etalage. Kijk eens rond wat er om je heen gebeurt, zodat jij een beter/ander plan kunt trekken. Hier zal je soms hulp voor moeten hebben via een bureau die daar gespecialiseerd in is. Omdat het voor iedereen verschillend is wat goed zou zijn om te presenteren in de etalage is het belangrijk om hier goed over na te denken.’’
Wat kunnen winkeliers met hun paspoppen doen dit seizoen?
”Denk erover na of je paspoppen nog wel aan deze tijd voldoen. Grote retailbedrijven vanuit binnen- en buitenland besteden erg veel aandacht aan hun etalages en Nederland zal in de toekomst ook meer van deze bedrijven krijgen in onze winkelstraten. Voldoet je uitstraling niet meer, dan is de kans groot dat je ‘minder’ interessant wordt.’’
Over Hans Boodt
Hans Boodt is leverancier van een uitgebreid assortiment aan paspoppen, etalagepoppen en etalagefiguren en producent van custom paspoppen.