
Etalage van het Jaar 2011: De Rode Winkel
De etalage van De Rode Winkel in Utrecht kreeg de meeste stemmen van de acht genomineerden, die eerder door de vakjury waren gekozen uit alle 350 inzendingen. Duizenden stemmers hebben hun keuze kenbaar gemaakt. Ook hebben ze meegewerkt aan een enquête. Maar liefst 87% van de stemmers gaf aan dat de etalage bepaalt of zij de winkel binnengaan of juist doorlopen.
Stemmen
Voorgaande jaren bepaalde de consument wie er genomineerd werd voor Etalage van het Jaar en koos de vakjury de winnaars. Dit jaar ging het andersom: de vakjury heeft de genomineerden gekozen en de consument bepaalde door online te stemmen wie de beste etalage van 2011 heeft. Een maand lang hebben de genomineerden de tijd gekregen om hun etalage te promoten en zoveel mogelijk stemmen binnen te halen.
Fietstocht langs winkels
Het programma van de award-uitreiking op 1 juni stond in het teken van de Nederlandse winkelstraten. De middag begon met een fietstocht door Amsterdam om nieuwe retailconcepten te spotten. Alle inspirerende straten werden bezocht, wat zorgde voor enthousiaste reacties en discussies. Aansluitend stapten de acht genomineerden op een salonboot waar winkelstraatmanager Nel de Jager (en jurylid van de Etalage van het Jaar verkiezing) een inspirerend interview gaf over het succes van de opgebloeide Haarlemmerstraat en -dijk in Amsterdam.
Kroon op het werk
Aan het einde van de middag tijdens een champagneproeverij maakte Inge Wiersema, algemeen directeur Beekwilder, de winnaar van 2011 bekend. Josine Versluijs, etaleur van Designing Haaker, ging met de Award naar huis voor haar etalage voor De Rode Winkel. “Fantastisch, ontzettend gaaf. Ik heb er hard voor gewerkt en eindelijk heb ik hem binnen. Een kroon op mijn werk.”