Fashiolista na 1 jaar 280.000 leden
De website Fashiolista.com werd in april 2010 gestart als sociaal medium voor de mode. Leden kunnen hier artikelen uit allerlei webshops aan hun persoonlijke stijlprofiel toevoegen, die anderen kunnen volgen. De site claimt dat je items kunt toevoegen van bijna elke modewebshop.
Groei
In het begin ondervond Fashiolista vooral populariteit in Brazilië. Er zijn nog steeds veel leden in Zuid-Amerika, maar ook in Europa groeit het ledenaantal hard. In totaal zijn er nu 280.000 leden in 150 landen. Daarvan is 30 tot 50% ook echt actief. De ‘voertaal’ op de site is nu Engels, maar binnenkort komen er versies in het Braziliaans, Portugees, Spaans en Duits.
Acties
De Nederlandse directeur Joost Nauta vertelt in een interview met Emerce dat Fashiolista nog niet winstgevend is. “Maar daar werken we hard aan. We hebben veel geïnvesteerd in schaalbaarheid. Maar ondertussen ook deals gesloten met grote webwinkels als bijvoorbeeld Asos, Topshop en Net-a-porter. Ook praten we met internationale kledinglabels en hebben we acties van kleine en grote merken.”
Investeerders
Atomico Ventures investeerde begin dit jaar nog ruim 500.000 dollar in Fashiolista, voor een deel om de naamsbekendheid te vergroten. Op dit moment wordt onderhandeld met bestaande en nieuwe investeerders over een nieuwe financieringsronde.