TOP

G-Star wint zaak tegen H&M over gebruik van RAW

G-Star heeft opnieuw een rechtszaak gewonnen tegen H&M. De Zweedse retailer mag van de rechtbank in Den Haag het woord RAW niet langer gebruiken als print op shirts, omdat G-Star dit woord heeft geregistreerd als merk in de EU.

Inzet van de zaak waren T-shirts en capuchonshirts van H&M met de tekst ‘Raw Beat experience’. G-Star maakte daartegen bezwaar omdat het jeansmerk het woord RAW heeft geregistreerd als merk in de Europese Unie. De rechter concludeerde dat H&M met deze shirts inderdaad inbreuk maakt op dit zogeheten Gemeenschapsmerk van G-Star en dat het aannemelijk is dat het gebruik van het woord RAW verwarring doet ontstaan bij consumenten.

De rechter heeft dan ook een verbod opgelegd op de verkoop van deze items in de Europese Unie. Voor elke dag dat de kleding te koop word aangeboden, krijgt H&M een boete van €20.000. Daarbij komt nog dat H&M de proceskosten van €20.000 moet betalen.

Actief 

G-Star werkt actief aan het beschermen van de merknaam. Het is niet de eerste zaak die G-Star wint van H&M. Vorig jaar sommeerde de rechter in Dordrecht H&M om spijkerbroeken die teveel leken op de Elwood van G-Star uit de schappen te halen. Twee jaar geleden daagde het Nederlands jeansmerk PepsiCo voor de rechter vanwege het nieuwe drankje Raw, dat volgens G-Star inbreuk maakte op haar merk. Maar omdat Pepsi Raw in Europa alleen in het Verenigd Koninkrijk verkocht zou worden, stelde de rechter G-Star niet in het gelijk.