
Gezien op Kingpins Amsterdam: 50 street- en activeweartrends voor najaar 2020-2021
Als het aan Kingpins Show ligt, dragen we binnen afzienbare tijd alleen nog maar verantwoord geproduceerde jeans en andere kleding. Nu de gerespecteerde vakbeurs alleen nog maar fabrikanten toelaat die duurzaam produceren, neemt de denimindustrie duidelijk nieuwe stappen vooruit. Maar er waren nog veel meer trends te bespeuren:
Business casual
In dit thema wordt street- en activewear formeler en gesofisticeerder dan we de afgelopen seizoenen hebben gezien. Dressing up en tailoring – mooi en met aandacht gemaakte stukken – worden gecombineerd met cleane, frisblauwe denim en andere comfortabele items. De looks variëren hierdoor van minimalistische ‘new luxury’ chic a la Marie Kondo met aandacht voor bijzondere details tot denim als businesswear.
Om te onthouden:
50 shades of beige– oftewel allerlei soorten classy beige en bruinen komen voorbij
Trenchcoats – zowel de klassieke modellen als creatieve hybride of nieuw geconstrueerde varianten
Tweedelige pakken
Duurzame materialen
Doordacht design
Tailoring
Neutrale kleuren
Jeans met een formeel/zakelijke twist – bloezen, jasjes, met mooie mantels of hakken
Volumineuze jassen en bloezen
Ruiten
Wol– en stoffen met een wollen uitstraling, zoals denim met een wollen look en feel
De kleur mint
De tekst gaat verder onder de foto.
American realism
American realism gaat over de generatie Z (ook wel GenZ genoemd), jongeren geboren tussen 1995 en 2010, die zich laten inspireren door Amerikaanse klassiekers uit de voorgaande decennia. Denk hierbij aan bekende casual kleding als tuinbroeken, wijde denim jacks, wijde skatemode en praktische workwear.
Om te onthouden:
Tuinbroeken
Workwear
Uniformen
Boxy silhouetten
Veel lagen over elkaar – bijvoorbeeld jack over jack en sweater over sweater
Dad-style– oversized denim jacks en wijde broeken
XL-skatekleding
Fleece
Praktische vestjes
Ruiten
Sterren en strepen
Neutrale kleuren– bruinen en grijzen
Felle accenten – geel, rood, oranje, paars oftewel ‘de Carhartt WIP-kleuren’
Retro logo’s en graphics
De tekst gaat verder onder de foto.
Polar performance
Polar performance is een typisch najaarsthema, waarbij winterse activewear het uitgangspunt vormt. De functionele insteek van de afgelopen seizoenen, waarbij volop met technische materialen werd gewerkt, blijft actueel. Daarnaast verschijnen deze functionele kledingstukken steeds vaker in het dagelijks leven.
Om te onthouden:
Retro ski- en activewear– geïnspireerd op de 80’s en 00’s
Winterse activewear voor dagelijks gebruik
Volumineuze items– XL pufferjacks en skibroeken
Technische denims met glans
Pastelkleuren– vooral lila en mint, ook voor denim
Kabelbreisels – en weefsels met een gebreide look
Geverfde polarfleece
Doorgestikte stoffen en patchwork
Snow wash denim– en andere dramatische bleekeffecten
Glanzende stoffen
Second skin items – basis kledingstukken die a la de Kardashians en Yeezy als een tweede huid worden gedragen
De tekst gaat verder onder de foto.
Superfan
Ook Superfan richt zich op een van de meest besproken doelgroepen van dit moment: de GenZ. Zij staan bekend als consumenten die niet zomaar iets dragen. Ze maken hun kledingkeuzes op basis van een diepere betekenis; om een bepaalde achtergrond, maakwijze, lifestyle of community van het merk. Ze waarderen dan ook meer dan gemiddeld de circulaire economie en houden van speciale items, of ze van nu zijn of klassiekers van een aantal seizoenen geleden.
Om te onthouden:
Eco bewustzijn
Bijzondere archiefstukken worden hooggewaardeerd
Inspiratie uit de nineties en de vroege jaren 2000
Exclusieve merchandise items– die gerelateerd zijn aan een event (als bewijs dat je erbij was)
Door cultuur geïnspireerde items, weefsels of details – culturele relevantie groeit
Speciale collabs met artiesten
Obscure labels
Interactive workshops– bijvoorbeeld om je jeans te customizen in de winkel
Customizing – een persoonlijke noot geven aan je kleding wordt belangrijker
Mix & match– dessins, stoffen en texturen. Ook upcycling
Tie & dye
Jacquards – ook in denim
Foto- en videoprints
Lees verder onder de foto.
Kijk verder voor meer inspiratie rondom deze thema’s.
Twee trends in één: culturele aandacht en gebleekte denim.
Business casual
Winterse activewear als alledaagse optie.
Denim jacquards.
Trenchcoat nieuwe stijl van Proenza Schoeler
De trench volgens 3.1 Philip Lim.
Casual business (3.1. Philip Lim)
Nette jeans (Lemaire)
Fleece blijft populair (Sacai)
Workwear (3.1. Philip Lim)
Laag over laag (Sacai)
Personaliseren is een belangrijke trend (Sacai)
Winterse woldessins (Sacai)
Dessin- en stoffenmix volgens Louis Vuitton.
Als een tweede huid bij Proenza Schouler. (alle catwalkfoto’s: Jeroen Snijders)