
GfK: 50-plusvrouw bezorgt modebranche 52% omzet
50 tot 65-jarigen maken 24,1% uit van de populatie vrouwen; 65-plusvrouwen 21,1%. Met hun bovengemiddelde aandeel in de bestedingen (respectievelijk 27,7% en 24%) komen hun uitgaven samen op 51,7% uit. Een groep dus om rekening mee te houden, volgens GfK Consumer Experiences.
50-65 jaar
Vooral de groep vrouwen tussen 50 en 64 jaar is interessant. In 2011 woonden er in Nederland 1,7 miljoen vrouwen tussen 50 en 64 jaar, ruim 10% van de totale Nederlandse populatie. De groep zal de komende jaren in omvang verder toenemen volgens de prognose van het CBS. En groeien met circa 8% naar 1,8 miljoen vrouwen tussen 50 en 65 jaar in 2020.
Stijgende bestedingen
Deze ‘babyboomers’ geven bovengemiddeld geld uit aan damesbovenkleding: enerzijds omdat ze meer kopen, anderzijds omdat ze duurdere artikelen aanschaffen. Daarbij stijgen de bestedingen van deze groep licht, omdat het aantal vrouwen in deze leeftijdsgroep toeneemt. De gemiddelde besteding per seniorenvrouw is in 2011 met 1,6% gestegen ten opzichte van 2010, terwijl alle vrouwelijke respondenten gemiddeld juist iets minder besteedden dan in 2010.
Winkelgedrag
Het winkelgedrag van de babyboomers is iets anders dan dat van jongere kopers. Waar haar jongere zusters bij voorkeur kleding kopen bij filiaalbedrijven, warenhuizen en (multi)brandketens, heeft de 65+- vrouw een duidelijke voorkeur voor de kledingspeciaalzaak. Ook het internetkanaal is in beeld. Hoewel het percentage onlineaankopen nog licht achterblijft bij de totale markt (6,8% versus 8,3% gemiddeld), zien we de online bestedingen aan damesbovenkleding onder babyboomers sneller groeien dan gemiddeld. Grijs is het nieuwe blond, aldus GfK.