GfK bestedingen sportkleding november 2013 (+3%)
Consumenten gaven per sportartikel veel meer uit. Het aantal gekochte stuks daalde echter met 10%.
Volgens onderzoek van GfK Panel Services zijn de bestedingen aan sportkleding in Nederland in de periode september tot en met november 2013 met 10% gedaald ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2012. Consumenten kochten minder stuks. Het gemiddeld besteed bedrag per sportartikel bleef stabiel.
Vrouwensportmode
De bestedingen aan vrouwensportkleding zijn in de periode september tot en met november 2013 met 8% gestegen. Deze toename wordt voornamelijk veroorzaakt door een sterke stijging van het gemiddeld besteed bedrag. Het aantal gekochte stuks is echter gedaald.
Mannensportmode
De bestedingen aan mannensportkleding zijn in het kwartaal tot en met november 2013 het sterkst gedaald (-20%). Deze forse daling wordt volledig veroorzaakt door een combinatie van een sterke afname van het aantal gekochte stuks en een daling van het gemiddeld besteed bedrag per mannensportkledingartikel.
Kindersportmode
Ook de bestedingen aan kindersportkleding zijn in het kwartaal tot en met november 2013 enorm gedaald (-34%). Consumenten kochten veel minder stuks en gaven ook nog eens stukken minder uit per gekocht artikel.
2013 tot nu toe
Cumulatief lopen de bestedingen aan sportkleding vanaf januari tot en met november 2013 met 9% achter op vorig jaar. De bestedingen aan vrouwensportkleding lopen 1% voor, maar die aan mannensportkleding zijn 14% gedaald. De bestedingen aan kindersportmode lopen zelfs 22% achter op vorig jaar.