GfK-cijfers: omzet daalt opnieuw in november 2011
De 7% daling in de sportbranche wordt veroorzaakt door een afname van het aantal gekochte stuks (-15%). Het gemiddeld besteed bedrag per sportartikel is in november gestegen.
Vrouwensegment
In het vrouwensegment strekt de negatieve trend zich uit over de maanden september, oktober en november. De bestedingen aan sportartikelen in deze groep zijn in deze drie maanden met 21% gedaald ten opzichte van dezelfde maanden in 2010. De daling wordt met name veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks. Het gemiddeld besteed bedrag uitgegeven aan sportkleding is stabiel.
Mannensegment
De bestedingen aan mannensportkleding zijn in de periode september tot en met november het minst gedaald. Mannen kochten voor 5% minder aan sportkleding dan in 2010. Net zoals bij het vrouwensegment komt dit door een daling van het aantal gekochte stuks. Het gemiddeld besteed bedrag bleef ook bij de mannelijke sporters stabiel.
Kindersegment
Ten slotte zijn ook de sportbestedingen in het kindermodesegment gedaald (-17%). Ouders kochten voor hun kinderen minder sportartikelen dan het jaar daarvoor, maar gaven per artikel wel meer geld uit, waardoor het gemiddeld besteed bedrag per artikel is gestegen.