
GfK cijfers september: Forse dalingen
De bestedingen aan mode (mannen, vrouwen, baby en kinder) zijn met 23 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Consumenten hebben niet alleen minder stuks gekocht, – 20 procent, maar hebben ook minder uitgegeven per stuk, meldt GfK.
Op kwartaalbasis, juli tot en met september, zijn de modebestedingen met 7 procent gedaald ten opzichte van 2013. Het bedrag per stuk daalde maar licht maar het aantal verkochte stuk met – 5 procent.
Per segment ziet het er als volgt uit:
- Vrouwenmode: – 9 procent en een daling van het aantal gekochte stuk van 4 procent
- Mannenmode: – 2 procent en een daling van het aantal gekochte stuk van eveneens 2 procent
- Kindermode: – 13 procent een daling van het aantal gekochte stuk van 9 procent
De zelfstandige modezaken springen positief uit de resultaten. Hoewel zij de bestedingen zagen dalen met 4 procent geldt voor overige aankoopkanalen een daling van 8 procent. Daarnaast steeg het aantal gekochte stuks in deze zaken met 3 procent, terwijl de rest een daling zag van 6 procent.