GfK: kledinguitgaven in juli -2%
De zelfstandige modezaken hebben het moeilijker dan de overige aankoopkanalen, blijkt uit de cijfers van GfK Panel Services. Bij de zelfstandigen daalden de bestedingen met 6%, terwijl de bestedingen bij de overige aankoopkanalen stabiel bleven.
Minder goed
Sinds november 2011 staan de zelfstandige modezaken er minder goed voor dan de overige aankoopkanalen. Het aantal gekochte stuks is bij de zelfstandige modezaken gedaald, terwijl die bij de overige aankoopkanalen juist stegen.
Cumulatief
In het jaar 2013 tot nu toe (januari tot en met juli) lopen de bestedingen aan mode volgens de GfK-cijfers 6% achter op vorig jaar. De bestedingen bij de zelfstandige modezaken lopen zelfs 11% achter, vooral door een daling van het aantal gekochte stuks. De overige aankoopkanalen lopen 4% achter. De bestedingen aan mannenmode en kindermode lopen met 7% het meest achter, daarna volgt vrouwenmode met 5% en bodyfashion met 3%.