
GfK: kledinguitgaven oktober -9%
Uit de cijfers van GfK Panel Services blijkt dat de bestedingen aan mode in Nederland in oktober 2013 met 9 procent zijn gedaald ten opzichte van oktober 2012. De dalende bestedingen worden veroorzaakt door een daling van het aantal stuks (- 7 procent) en een lichte daling van het gemiddeld besteed bedrag.
Zelfstandige modezaken
De bestedingen bij zelfstandige modezaken zijn in oktober 2013 eveneens gedaald. Ten opzichte van vorig jaar daalden de bestedingen in oktober 2013 met maar liefst 17 procent. De daling in bestedingen aan mode bij zelfstandigen is veroorzaakt door een forse daling van het aantal gekochte stuks (- 14 procent) en een lichte daling van het gemiddeld besteed bedrag.
Overige aankoopkanalen
Ook de bestedingen bij de overige verkoopkanalen zijn gedaald (- 7 procent). Het aantal gekochte stuks daalde met 6 procent, terwijl het gemiddeld besteed bedrag stabiel bleef.
Cumulatief
In het jaar 2013 daalden de bestedingen tot en met oktober totaal 6 procent ten opzichte van vorig jaar. De bestedingen bij zelfstandigen lopen inmiddels zelfs met 11 procent achter. Bij de overige verkoopkanalen daalden de bestedingen ten opzichte van 2012 met 5 procent. De totale markt, de zelfstandige modezalen en de overige aankoopkanalen lopen qua aantal stuks respectievelijk met 4 procent, 13 procent en 3 procent achter ten opzichte van vorig jaar.