GfK maandcijfers: dramatische septembermaand
De bestedingen aan sportkleding in Nederland op kwartaalbasis laten de afgelopen maanden een dalende trend zien. In juli tot en met september 2011 zijn de bestedingen in Nederland aan sportkleding wederom verder afgenomen (-16%) ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2010. Deze daling wordt veroorzaakt door een daling van het aantal gekochte stuks in combinatie met een daling van het gemiddeld besteed bedrag.
Bestedingen per doelgroep
Een negatieve trend is de afgelopen maanden duidelijk waarneembaar in het vrouwensegment. Vrouwen gaven minder geld uit aan sportkleding (-19%) in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar. Evenals in de vorige maanden wordt deze daling met name veroorzaakt door een afname in het aantal gekochte stuks en een dalend bongemiddelde.
Vorige maand zijn de bestedingen aan mannensportkleding op kwartaalbasis gedaald, na een relatief positieve periode. In de maand september wordt deze trend voortgezet en zijn de bestedingen opnieuw gedaald met 11 procent. De oorzaak? Zie het vrouwensegment.
Ouders gaven in de zomermaanden ook minder geld uit aan sportkleding voor de kids (-21%). Ze kochten minder sportartikelen, maar de daling in bestedingen wordt voornamelijk veroorzaakt doordat ze extra op de prijskaartjes letten. Per sportproduct werd er minder uitgegeven.