GfK maandcijfers: lichte omzetdaling in augustus
Kijken we naar de kwartaalcijfers dan zien we ook voor de maanden juni tot en met augustus 2010 in vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar een lichte daling in sportbestedingen (-2 %). De oorzaak voor de lichte omzetdaling over deze drie zomermaanden? De detaillist wist de consument simpelweg niet te verleiden om meer stuks per transactie te kopen. Desondanks tastte de consument bij het afrekenen elke keer wel dieper in de buidel.
Zomermaanden
Kijken we naar de Gfk-cijfers voor het kwartaal per segment dan zien we alleen een stijging in het vrouwensegment. De dames kochten in de zomermaanden evenveel sportkleding als vorig jaar en gaven meer euro’s uit. De Nederlandse mannen waren niet zo vaak in de sportzaken te vinden. Zij kochten minder stuks, terwijl ze gemiddeld meer geld kwijt waren. De bestedingen daalden dan ook licht met twee procent. Diep treurig waren de uitgaven aan kindersportkleding. In de zomermaanden staan sportkledingaankopen onderaan het lijstje van mening ouder, zo blijkt uit de cijfers van GfK. De uitgaven aan sportkleding daalden met maar liefst 17 procent in het kindersegment.