
GfK: winters weer helpt de sportbranche
De sportbranche is 2010 goed begonnen. Dankzij het aanhoudende winterse weer gingen wintersportartikelen als warme broodjes over de toonbank. Ten opzichte van de maand januari 2009 gingen de bestedingen in de maand januari 2010 met 32 procent omhoog. Volgens GfK is de reden van deze stijging vooral terug te vinden in een stijging van de verkoop van sportieve winterjassen, mede door de koude wintermaand januari.
Positieve cijfers
Over de hele periode november tot en met januari 2010 gaven Nederlanders meer geld uit aan sportkleding (plus 5 procent) ten opzichte van ditzelfde kwartaal in 2009. In het vrouwen- en mannensegment stegen de bestedingen met 5 procent. Er werden minder items per transactie verkocht, maar gemiddeld gaven consumenten meer geld uit.
Ook aan kindersportkleding werd er meer geld uitgegeven (plus 2 procent). In dit segment daalde het aantal gekochte stuks, maar het gemiddeld besteed bedrag per artikel voor kinderen steeg.