Grote reorganisatie en ontslagronde bij G-Star
Het gaat om banen op het hoofdkantoor in Amsterdam. “Wij zijn, net als alle fashion retail, met name in de fysieke winkels wereldwijd, ook geraakt door COVID-19. Door deze crisis is de al eerder ingezette verschuiving naar online in een stroomversnelling gekomen, dit ten koste van de prestaties van fysieke winkels”, aldus Suzanne de Jong, director corporate communications bij G-Star, in een reactie aan Textilia. De Zweedse tak van het jeansbedrijf werd vorige week failliet verklaard en de Amerikaanse en Australische divisies hebben uitstel van betaling aangevraagd.
Banenverlies kantoren
De reorganisatie wordt in twee fases uitgevoerd. De Jong: “eerst hebben we het initiatief genomen om onze winkelportefeuille in diverse regio’s te herzien. Het beoogde einddoel is om de balans te herstellen tussen G-Star stores, strategische partners en online aanwezigheid, zodat deze aansluit bij de nieuwe realiteit. In deze tweede en laatste fase reorganiseren we onze kantoren. We betreuren dat dit gepaard gaat met het verlies van 10% van ons wereldwijde personeelsbestand, waarvan 150 banen in Nederland.”
Sociaal plan
De Jong geeft aan dat er een sociaal plan is opgesteld voor de ontslagen werknemers en dat de reorganisatie is goedgekeurd door de ondernemingsraad. “Onze prioriteit ligt op dit moment bij een zo goed mogelijke afhandeling voor alle betrokkenen.”
G-Star verwacht deze reorganisatie grotendeels in het derde kwartaal van 2020 af te ronden.