TOP

Halfjaarcijfers GfK: bestedingen mannenmode stijgen

Het gaat iets beter in de mannenmode. In de periode november 2010 tot en met april 2011 zijn de bestedingen met 4 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

De totale groei is te danken aan een lichte stijging van het aantal gekochte stuks in combinatie met een lichte stijging van het gemiddeld besteed bedrag. Vooral kostuums (+19%) en jassen/jacks (+5%) deden het beter. De stijging van kostuums is te danken aan een stijging van het gemiddeld besteed bedrag, voor jassen geldt dat een lichte stijging van zowel het aantal gekochte stuks als het gemiddeld besteed bedrag heeft geleid tot de groei. Daler is de categorie trui/sweater/vest met 5 procent.

Postorders in de lift
Een opvallende stijger op het gebied van distributiekanalen zijn de postorders. Binnen dit kanaal zijn de bestedingen met maar liefst 25 procent gestegen ten opzichte van de winter 2009/2010. Ook warenhuizen (+ 8%) en ketens (+6%) zaten in de lift.

Vierjarige trend
Behalve naar het afgelopen halfjaar, heeft GfK ook gekeken naar de ontwikkeling van bestedingen in de mannenmode over de afgelopen vier jaar. Opvallend is dat in de periode mei-oktober na een stijging van 5 procent in 2008 ten opzichte van 2007, inmiddels een lichte daling is ingezet (-1% in 2009 en wederom -1% in 2010). Aan de andere kant wordt in de winterperiode na een flinke dip (-8% in 2008 ten opzichte van 2007, en nog 5% lager in 2009) langzaamaan weer meer besteed. In de periode november 2010-april 2011 was dit weer 4 procent hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder.

In de nieuwe mannenmodespecial onderzoeken we hoeveel kostuums en jasjes er bij consumenten in de kast hangen. En hoeveel ze van plan zijn aan te schaffen voor het nieuwe seizoen.