Hema gaat meer textiel recyclen, Adidas verliest strijd om strepen en Vivienne Westwood leeft voort
Foto: Renate Zoutberg
Hema breidt inzameling textiel flink uit
Hema gaat in meer winkels textiel inzamelen. Het afgelopen jaar was dit mogelijk in 24 vestigingen, dit aantal wordt nu uitgebreid naar 116 filialen. Sinds het voorjaar van 2021 liep een succesvolle pilot van de retailer en het Nederlandse bedrijf Drop & Loop van Wolkat. In deze periode is 4636 kilo gebruikt textiel ingeleverd en heeft het een tweede leven gekregen. De helft hiervan is hergebruikt als tweedehandskleding en 42 procent is verwerkt tot nieuwe vezels die zijn verwerkt in producten als tassen en kussens.
Textiel dat niet opnieuw te dragen is gaat naar de Wolkat-fabriek in Tanger, Marokko. Hier worden de stoffen gesorteerd, gerecycled en opnieuw verwerkt tot vezels of gesponnen en geweven tot nieuw materiaal. Eva Ronhaar, directeur duurzaamheid bij Hema laat in een persbericht weten: “Ik ben er supertrots op dat we bij Hema een belangrijke volgende stap hebben gezet. Dit past helemaal binnen onze strategie, waarin we ons richten op producten die langer meegaan doordat ze mooier, praktischer en beter zijn. En door ook na gebruik door de klant, oplossingen te bieden.”
Adidas verliest strijd om strepen van Thom Browne
Adidas heeft een rechtszaak verloren van de Amerikaanse ontwerper Thom Browne. Dit melden diverse media, waaronder The Fashion Law. De New Yorkse rechter bepaalde afgelopen week dat Thom Browne vier strepen mag blijven gebruiken op zijn kleding, accessoires en schoenen. Adidas staat bekend om het gebruik van drie strepen.
Het sportmodelabel strijdt jaren tegen het gebruik van de bekende strepen door het luxemerk. Aanvankelijk maakte Thom Browne net als Adidas gebruik van drie strepen, dit werd veranderd naar vier strepen. Volgens de Amerikaanse rechter is het onwaarschijnlijk dat consumenten de merken door het gebruik van het streepdessin verwarren.
Boete voor Yoox Net-A-Porter
Yoox Net-A-Porter (Ynap) heeft een boete gekregen van 5,25 miljoen euro voor misleidende prijzen en de retourpolicy. Het modeconcern, moederbedrijf van online retailers Net-A-Porter, Mr Porter, The Outnet en Yoox, is hiervoor op de vingers getikt door de Italiaanse marktwaakhond, schrijft persbureau Reuters. De onderneming adverteerde volgens de waakhond met schijnkortingen en blokkeerde bestellingen van kopers die eerder een bepaald aantal producten had teruggestuurd.
In een reactie aan Reuters laat Ynap weten dat het altijd ‘de hoogste standaarden van commercieel gedrag gevolgd te hebben’. Het bedrijf gaat in beroep tegen de boete.
Vivienne Westwood krijgt eigen foundation
De onlangs overleden Britse ontwerper Vivienne Westwood leeft voort in de nieuw opgerichte The Vivienne Foundation. Met dit initiatief wordt de nalatenschap van Westwood voortgezet, zo laat het merk via Instagram weten. Creativiteit en activisme zijn hierbij belangrijke onderdelen, omdat de Zo wil The Vivienne Foundation bewustzijn creëren en NGO’s steunen die zich inzetten tegen klimaatverandering, oorlogen, kapitalisme en de rechten van de mens verdedigen.
Pitti Uomo groeit weer langzaam
De Italiaanse mannenmodebeurs Pitti Uomo is afgelopen week (10 tot en met 13 januari) bezocht door ruim 18.000 personen, waarvan 13.500 geregistreerde inkopers. Een derde van de bezoekers was afkomstig van buiten Italië. In vergelijking met de wintereditie van 2022 – ten tijde van corona – kon het evenement duidelijk weer rekenen op meer aanloop. Al zijn de bezoekersaantallen vergeleken met de seizoenen voor de pandemie duidelijk nog niet op volle sterkte: in 2019 trok het event 30.000 geïnteresseerden. De buitenlandse bezoekers kwamen deze 103e editie voornamelijk uit Duitsland, Nederland, Spanje en Groot-Brittannië, naast onder meer Frankrijk, Amerika en Japan.