Hi-Tec achter YouTube hoax
De documentaire-achtige film laat drie mannen zien die over een meer rennen op waterafstotende schoenen van Hi-Tec. Sinds het Liquid Mountaineering filmpje online staat, is dit al meer dan vier miljoen keer bekeken. Hiermee staat het in de top 100 van meest bekeken sportfilmpjes van YouTube.
Simon Bonham, hoofd marketing van Hi-Tec, legt uit wat het idee was achter de spraakmakende clip: “We wilden een stukje entertainment ontwikkelen waardoor mensen anders over ons merk gingen denken. We hebben daarom een traditionele vorm van marketing op zijn kop gezet en hiermee de ‘fun-spirited’ kant van ons merk laten zien.”
Goedbedoelde hoax
Hi-Tec werkte voor de creatie van het filmpje samen met het Nederlandse reclamebureau CCCP. Dat het filmpje zoveel reacties zou oproepen, had men bij Hi-Tec niet voorzien. “De reacties hebben al onze verwachtingen overtroffen. Mensen over de hele wereld vroegen zich af of het echt mogelijk is om over water te lopen en deden zelf pogingen tot Liquid Mountaineering. We hebben veel grappige pogingen op YouTube en andere sites gezien”, vertelt Simon Bonham.
Na de grote aandacht voor Liquid Mountaineering vindt Hi-Tec het nu tijd om open kaart te spelen. “Het was een goedbedoelde Hoax”, zegt SimonBonham. “Onze schoenen hebben weliswaar buitengewone waterafstotende kwaliteiten, maar op water lopen kunnen we nog steeds niet.”
Voor wie de Hi-Tec hoax heeft gemist: het filmpje is hier te bekijken.