
Hoe ga je om met de uitverkoop? Tips en tricks. *
1. Geef niet gelijk alles weg
Bouw het geven van korting op en begin dus niet gelijk met 50 procent korting maar eerst met 20 procent. Zorg dat afgeprijsde stukken niet alleen maar van voorgaande collecties zijn en zorg voor een gevarieerd aanbod en biedt complete sets aan.
2. Geef korting bij aankoop meerdere stuks
In plaats van een trui met 20 of 30 procent af te prijzen kun je ook een ‘twee voor de prijs van één’- beleid hanteren of meer korting geven naarmate er meerdere stuks gekocht worden, dus bij de aankoop van één trui twintig procent, bij twee dertig en bij drie veertig procent. Zo kom je beter van je voorraden af. Wat klanten ook waarderen: geef bijvoorbeeld een muts en een sjaal cadeau bij de aankoop van een winterjas.
3. Begin niet te vroeg
Afgelopen juni waren de uitverkoopresultaten in de modebranche teleurstellend omdat de prijsdaling volgens INretail minder sterk was. De brancheorganisatie signaleert steeds langere uitverkoop-periodes maar minder hoge kortingen.
4. Houd niet het hele jaar door uitverkoop
Zorg dat je niet te vaak uitverkoop houdt. Klanten weten ook wel dat winterkleding waarop aan het begin van het seizoen al korting wordt gegeven nooit van de nieuwe collectie kan zijn en zullen zich misschien wel afvragen of er iets mis mee is. Bovendien zullen klanten alles behalve blij zijn als zij de volle prijs betalen maar een item na twee weken al in de uitverkoop gaat.
5. Schreeuw het niet van de daken
Hang geen grote borden op, beplak de ramen niet en wees terughoudend op social media, zegt INretail. Beloon daarentegen klanten met aandacht en nieuws. Maak de uitverkoop terloops bekend in een nieuwsbrief of via een foto op Instagram.
6. Geef vaste klanten een voorsprong
Organiseer voor vaste klanten een speciale avond zodat zij er als eerste bij zijn en eerste keus hebben. Dit is een beloning voor hun loyaliteit en wordt enorm gewaardeerd. Een goede klantenbinding is goud waard.
7. Laat de nieuwe prijs goed zien
Klanten willen niet zelf hun korting berekenen dus laat de nieuwe prijs duidelijk zien met daarnaast de doorgestreepte originele prijs en eventueel het kortingspercentage. Maak er een mooi rond getal van.
8. Maak een uitverkoopplan.
Kijk naar de cijfers van het voorgaande jaar en maak een plan. In welke weken verkocht je goed en komt dit door speciale acties die je hebt bedacht? Weet wat je verkooppatronen zijn en wanneer je de grootste klappers hebt gemaakt. Ga aan de slag met speciale aanbiedingen, weekendspecials en ludieke acties.