
Hoe gaat het met Erfo?*
Waar staat Erfo voor?
Roland Brunwinkel, sales & product manager van Erfo: “Erfo is van oudsher een traditioneel blousemerk. Sinds een jaar hebben we een nieuw designteam en zijn er duidelijk veranderingen doorgevoerd. Het merk is echter moderner geworden: een jongere look, maar wel voor dezelfde doelgroep. Het key item is nog steeds de blouse, maar daarnaast brengen we nu ook tricots, jerseys en knits voor tops en jacks. We gaan met programma’s werken, waarin alles in een levering op elkaar is afgestemd.”
Hoe worden de veranderingen ontvangen?
“Heel positief. Zeker ook in Nederland, waar het merk al jaren via agentuur Eduard Bosch verkocht wordt. Nederland is zo’n andere markt dan Duitsland. De Nederlandse 65-jarige vrouw is moderner en jonger gekleed dan de Duitse: kleurrijker, vrolijker en frisser. Duitse vrouwen kleden zich meer ingetogen. Het is belangrijk om je klant te kennen. Al die veranderingen waren wel even wennen voor de mensen die al jaren voor Erfo werken, maar dat gaat goed.”
Hoe groot is Erfo momenteel in Nederland?
“In Nederland hebben we 250 klanten en 300 verkooppunten. We willen de ‘lost friends’ back. Want die zijn er. Erfo was te langzaam en had niet door wat er in de markt gebeurde terwijl alles juist steeds sneller is geworden door de verticale concepten. Het merk ligt nu in Nederland bij winkels als De Bijenkorf en Roetgerink, waar we heel blij mee zijn.”
Wat staat er nog op de planning?
“In juni gaat onze B2B online shop open, waar winkeliers kunnen nabestellen. We zijn succesvol met ons NOS-programma met voornamelijk blouses, maar bijvoorbeeld ook bodywarmers. Verder willen we het aantal corners en shop-in-shops uitbreiden, ook in Nederland. Nieuw is ook de maandelijkse nieuwsbrief voor retailers, met trends, stylingtips en nos-producten. In de gedachten van de consument is Erfo traditioneel, dat moeten we veranderen.”