TOP

Hoe gaat het met Fransa?*

Fransa is al bijna vijftien jaar een stabiele speler in de Nederlandse modebranche. Het afgelopen jaar kreeg de verkoop ondanks de crisis een boost. Agent Ronald Heere vertelt.

Dat is knap, weten te groeien in economisch moeilijke tijden…

Ronald Heere, agent van Fransa in Nederland: “Het Deense modebedrijf DK Company nam in 2012 een aantal merken over van de BTX Group, waaronder Fransa. Dat gaf hele positieve ontwikkelingen. De merken zijn nu weer in handen van echte modemensen in plaats van investeerders. En dat merk je. Het bedrijf heeft verbeteringen doorgevoerd in de collecties en daar plukken we sinds vorig jaar de vruchten van. De collecties kloppen echt. Dat zien we aan de omzetten.”

Wat is er aan de collectie veranderd?

“Fransa was vroeger wat braver en keuriger. De nieuwe eigenaren hebben verjonging en vernieuwing doorgevoerd in de collecties. Maar wel voor dezelfde  doelgroep en met de juiste pasvorm. Fransa wordt gedragen door twintigers, maar ook door veertigplussers. Voor die laatste groep is de pasvorm extra belangrijk. Sowieso zijn de nieuwe eigenaren continu bezig om dingen te verbeteren binnen het bedrijf. Niet alleen in de collecties, maar op elk vlak. Bijvoorbeeld qua logistiek en backoffice.”

En dat heeft een positief effect op de verkoop?

“Sinds een jaar kunnen we dat goed merken. We plussen met elke collectie 20 tot 30 procent in de verkoop via voororder. De doorverkoop in de winkels is ook bovengemiddeld. Dat zien we aan de cijfers die we binnenkrijgen van klanten. Dus het gaat best goed in deze moeilijke tijden. We merken dat er behoefte is aan een goede prijs-kwaliteitverhouding. Tachtig procent van onze artikelen heeft prijzen tussen 29 tot 69 euro met een marge van 2.85. Het sterke punt van Fransa is dat het een leuk fris modieus beeld brengt in een hele makkelijke prijsklasse. Wij werken met 6 inkoopmomenten en 12 leveringen per jaar, plus express-collecties. Dat maakt dat er steeds vernieuwing is.”

Hoeveel verkooppunten heeft Fransa in Nederland?

“We hebben nu ongeveer 270 verkooppunten, dat is een tijdje meer dan 300 geweest. We zijn weer aan het groeien en hebben veel nieuwe aanvragen. Klanten melden zichzelf spontaan aan. In Nederland spreken winkeliers elkaar veel en als je doorverkoop goed is wordt dat doorverteld. Eigen winkels zijn geen ambitie, we richten ons echt op wholesale.”

Fransadag4_10052014_1188Fransadag4_10052014_1421Fransadag2_mAIN_080520140560Fransa3