TOP

Hoe gaat het met Knit-ted?

Petra Stapper lanceerde in juni 2010 uit voorliefde voor knitwear haar merk Knit-ted. Inmiddels zijn er ruim zestig verkooppunten in Nederland. Tijd voor een update.

Knit-ted begon als voorraadmerk…

Petra Stapper, oprichter van Knit-ted: “Mijn collectie was inderdaad direct uit voorraad leverbaar en daarmee ging ik de weg op langs winkeliers. Maar al snel zakte de economie in en hadden winkeliers maar weinig budget om in het seizoen bij te kopen. Ze waren al blij als ze het seizoen konden uitzingen. Dat was een beetje een valse start, al heb ik het merk wel bekend kunnen maken en positioneren. In 2012 ben ik overgegaan op voororder.”

Pakte dat goed uit?

“Dat is een zeker hele goede zet geweest. We hebben op de Modefabriek gestaan waardoor we veel exposure hadden. Winkeliers zien je dan toch op het moment dat ze hun budgetten gaan verdelen en dan wordt er opeens budget voor je vrij gehouden. Sindsdien zijn we langzaam aan het groeien. Ik hoop het zomerseizoen 2015 met 70 klanten af te sluiten.”

Is de mannenlijn even groot als de vrouwenlijn?

“We zijn begonnen met een dames- en een herencollectie. Maar toen ik de ommezwaai maakte naar voororder ben ik mij op de vrouwenlijn gaan focussen. Het is te veel om in één keer zowel een dameslabel als een herenmerk goed neer te zetten. Ik heb één artikel gehouden voor heren: een V-hals trui in verschillende basiskleuren. Dat is niet modegevoelig en kunnen winkeliers uit voorraad nabestellen. Maar de focus ligt op de vrouwencollectie.”

Hoe ziet de vrouwencollectie eruit?

“We hebben de stap gemaakt naar een volledige collectie: vesten, truien, T-shirts, jurkjes, broeken. Vooral ‘s zomers is het seizoen voor breisels vrij kort, daarom heb ik het aanbod knitwear uitgebreid met jersey. Dat was een logische stap, aangezien jersey ook onder knitwear valt. We hebben fijne tanktopjes en T-shirtjes in jersey voor onder de vesten. In de winter hebben we hele mooie gebreide broeken en jurkjes en in de zomer hebben we diezelfde modellen in jersey. Knit-ted staat voor makkelijk draagbaar en goed te combineren. Maar wel met een luxe gevoel.”

Wat is het sterke punt van Knit-ted?

“De prijs-kwaliteit verhouding. Bijna iedereen die de rekken doorgaat zegt: moet je deze kwaliteit voelen. Dat vind ik een mooi compliment. Daarnaast zijn klanten aangenaam verrast door de prijs die er bij hoort. We beginnen bij €29,- voor een basic tanktop in de winkel en dat loopt op tot €179,- voor een mooi uitgewerkt winters vest.”

Waar zie je uitbreiding?

“De focus ligt op Nederland, maar we krijgen wel steeds meer aanvragen van winkels uit het buitenland. Op de afgelopen Modefabriek hebben een aantal Duitse retailers een order geschreven. We gaan ook beginnen met een agent in Noorwegen. Er is behoefte aan leuke kleine en minder bekende merken. Ik wil nu eerst de damescollectie goed uitbouwen. Daarna is het misschien een goede stap om de herenlijn weer uit te breiden.”

Knit-ted_18-079Knit-ted_5-130 Knit-ted_4-034Knit-ted_21-024Knit-ted_8-304Knit-ted_10-058