TOP

Hoe gaat het met Michèle?

Broekenmerk Michèle introduceerde voor winter 2012/2013 een rokkencollectie, die goed werd ontvangen. Volgens agent Annalies Perdijk komt het zelfs de verkoop van de broeken ten goede.

Waarom begint een broekenmerk met een rokkenlijn?

Agent Annalies Perdijk van Annalies Perdijk Interfashion: “Het moederbedrijf van Michèle heeft voorheen een rokkenmerk gehad (Catharina Hepfer, red) en heeft de kennis in huis. De stap naar de rok was dus niet zo heel groot. We zien de rok bovendien in het modebeeld volop terugkomen. De vraag naar rokken wordt steeds groter en het aanbod voor de 40+-vrouw is klein. Moeders zien rokken bij hun dochters en willen ook een rok, maar dan wel met de juiste pasvorm.”

Wat voor rokken brengt Michèle?

“Met name smallere stretchrokken, die worden gecombineerd met oversized tops en truien. Het zijn ongecompliceerde instaprokjes, want het moet wel makkelijk zitten. De focus ligt op pasvorm en comfort. Een deel van het rokkenaanbod is wat klassieker en langer. En we spelen van de zomer zeker in op de trends, met luchtige, wijde rokken.”

Hoe werd de rokkencollectie ontvangen?

“Het eerste seizoen werden de rokken er mondjesmaat bij gekocht door winkeliers, maar ze werden supergoed doorverkocht. Afgelopen winter steeg de rokkenverkoop met 38% en voor komende winter is er 50% meer ingekocht. Uit de huidige voorjaarscollectie heb ik al de nodige na-orders qua rokjes. Dat is verbazingwekkend als je bedenkt dat je ze nu nog niet met blote benen kunt dragen. Je merkt dat er een overkill aan broeken op de markt is en de vrouw echt wat anders wil.”

Gaat de rokkenlijn niet ten koste van de broekenverkoop?

“De verkoop van de broeken blijft op peil. Mensen kopen niet minder broeken, ze kopen de rokken erbij. Michèle heeft 135 verkooppunten en meer dan 60% koopt de rokken in. De rokken hebben zelfs een positief effect op de broekenverkoop. Ik heb er een aantal nieuwe klanten bij; die kwamen voor de rokken en kochten de broeken erbij. Daarnaast hebben we rokken en broeken in hetzelfde materiaal en veel winkeliers kopen beide in.”

Gaat Michèle nu met nog meer productgroepen beginnen?

“Nee, dat is niet de bedoeling. De rok was een makkelijke stap en ligt in dezelfde lijn als de broek. Volgende winter bestaat het aanbod uit 60 modellen rokken en 120 broeken. Die verhouding blijft zo. Die broek is niet meer weg te denken, want de hele klassieke vrouw stapt niet meer zo snel terug in de rok.”