
Hoe shopt de consument in 2020?
Uit een onderzoek onder bijna 12.000 consumenten blijkt dat de consument in 2020 moeiteloos schakelt tussen online en offline shoppen. Het onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau GfK.
Virtueel passen
Naast bestellen is ook passen straks online mogelijk door middel van virtueel passen. De maten van een consument worden gescand door de computer.
Bezorging
In een (web)winkel zal niet meer direct worden gekocht. Er wordt alleen nog besteld, waarop het product wordt thuis bezorgd. Zelfs in de keuken is shopping technologie geïntegreerd, waardoor de consument meteen boodschappen kan bestellen als de koelkast leeg is. Wellicht ook een idee voor de kledingkast?
3D-printing
Ook 3D-printer vervullen in 2020 een prominente rol in het winkelen. Producten die je online bestelt, kun je vervolgens zelf printen met je 3D-printer.
Aandeel online
Maar liefst 34 procent van de consumenten verwacht in 2020 meer dan de helft van alle aankopen online aan te schaffen. Slechts 8 procent van de consumenten denkt niet aan webshoppen te (gaan) doen. 12 procent geeft aan geen mode meer te kopen in een stenen winkel.
Personalisatie
Bijna een kwart van de consumenten geeft aan graag – door een medewerker of een apparaat – een persoonlijke winkelervaring te willen hebben in een fysieke winkel. Dit kan door middel van herkenning via technologie. Voor veel consumenten zijn de voordelen van personalisatie echter nog niet duidelijk.
Internationalisering
Het speelveld zal in 2020 groter zijn, doordat (nog) meer internationale ketens zich in Nederland vestigen, en er meer internationale e-commerce zal zijn.
Meer artikelen over de toekomst van het winkelen?
* Lees hier meer over het congres Future Shopping.
* ING voorspelde de toekomst van winkelen voor 2025.
* Deze winkeltypes hebben een toekomst.