
Hoeveel schoenenwinkels zijn er in Nederland?
Het aantal winkelvestigingen is in de afgelopen tien jaar met 4,4 procent gedaald, meldt het CBS. Er zijn vooral minder winkels in dvd’s en cd’s, fotocamera’s en baby- en kinderkleding dan in 2007. Tegelijkertijd vervijfvoudigde het aantal webwinkels. Dat blijkt uit cijfers van het CBS na recent onderzoek op basis van vragen van WNL.
Het aantal vestigingen van kledingzaken ging met 4,9 procent omlaag, van 16.665 naar 15.855. Tegelijkertijd is er een enorme stijging te zien van het aantal webwinkels dat kleding verkoopt. In 2013 waren er 5.045 modewebshops, in 2016 is dat al gestegen tot 8.165. Dat is een stijging van maar liefst 61,8 procent. Deze cijfers worden verder niet verder uitgesplitst door het CBS.
Aantal schoenenwinkels
Maar hoe zit het met schoenenwinkels? Het CBS registreert schoenenwinkels en winkels in lederwaren. Gezamenlijk waren er in 2007 niet minder dan 3435 winkels in schoenen en lederwaren. In 2016 zijn dit er nog 3135. Dat is een daling van 8,7 procent in 10 jaar tijd.
In 2007 waren er 3015 schoenenwinkels. Tot en met 2012 is een stijging te zien van het aantal schoenenwinkels, op het hoogtepunt – in 2012 – zijn er 3395 schoenenzaken. Daarna neemt dat aantal snel af. In 2016 zijn er nog maar 2760 over. Ten opzichte van 2007 is dat een daling van 8,5 procent. Maar zet je het af ten opzichte van 2012 is er sprake van een daling van maar liefst 19 procent.
Veel faillissementen
Dat is uiteraard het gevolg van de vele faillissementen in de schoenenbranche. Alleen al Schoenenreus had 200 winkels. Nu is het wel zo dat er na een faillissement ook wel winkels overgaan in andere handen, maar er blijven altijd minder winkels over dan in het oorspronkelijke winkelbestand.
In de afgelopen jaren zijn er meerder oorzaken aan te wijzen voor de terugloop van het aantal schoenenzaken. Mensen geven minder geld uit aan schoenen, er wordt meer via internet besteld en er waren te veel schoenenzaken in Nederland voor een gezonde markt.
Schoenenbranche in de lift
Gelukkig is er ook steeds vaker goed te nieuws te melden. Het laatste kwartaal van 2016 was een uitstekende periode voor de schoenenbranche, blijkt uit cijfers van Inretail. Schoenenwinkels zagen hun omzet met 7,6 procent stijgen.
Het zijn vooral de kinderschoenen die het goed hebben gedaan. Die werden in het laatste kwartaal massaal gekocht. Het leidde tot een omzetstijging van 11,8 procent en in het kalenderjaar 2016 tot een omzetplus van 2,6 procent.
In het segment damesschoenen werd 8,2 procent meer omzet behaald in het laatste kwartaal. Daardoor steeg de omzet in dit segment in 2016 met 1,8 procent. Verkopers van herenschoenen zagen hun omzet in het vierde kwartaal met 3,7 procent stijgen en hun jaaromzet met 1,1 procent.