TOP

‘Ik wil niet méér kleding laten zien, maar juist minder’

“Hoe ziet de mooiste winkel eruit? Dat is voor iedereen anders, maar ik wil wel mee met de tijd”, weet Wilma Kwast aan Textilia te vertellen. Ze gaat haar grote matenmodewinkel Groot aan de Brink in Laren na bijna twintig jaar een nieuwe look geven.

Eigenaar Wilma Kwast van grote matenmodewinkel Groot aan de Brink heeft tien jaar in Amsterdam gezeten en is bijna twintig jaar geleden verhuisd naar Laren. Ze vindt de naam ‘grote maten’ echter niet helemaal passen: “Ik begin bij maat 42 en dat is een hele doorsnee maat in Nederland, hoeveel vrouwen hebben nou maat 36 in ons land? Ik wil ook niet meer het ‘grote maten’ benadrukken, ik ben een winkel voor mooie vrouwen. Ik noem het ‘great fashion for great women’. We denken niet in maat, we denken in mooi.” Deze winkel voor mooie vrouwen krijgt binnenkort een restyling.

Waarom ga je verbouwen?

“Ik wil moderniseren: een nieuwe, strakke look. De meeste vrouwen die bij mij binnenkomen en horen dat ik ga verbouwen, snappen het niet omdat ze het al zo mooi vinden hier, maar ik wil met de tijd mee. Ik wil de leukste, de mooiste en de hipste grote matenmodewinkel van Nederland zijn. Ik loop in Amsterdam en zie winkels waarbij het allemaal strakker is en een andere beleving heeft, daar wil ik op anticiperen. Ik zit al dertig jaar in de mode en dertig jaar geleden was op grote matenmode nog niets te koop. We lieten de kleding zelf maken in een atelier. Nu is de branche zo groot dat je je moet zien te onderscheiden en dat ga ik doen.”

Hoe gaat de winkel eruit zien?

“Hoe ziet de mooiste winkel eruit? Dat is voor iedereen anders, maar ik wil wel mee met de tijd. Het interieur dat er nu in zit gaat er helemaal uit en alles wordt vernieuwd. Dat moet in twee weken gebeuren, van 23 juli tot 10 augustus. Ik heb er architecten op losgelaten. Het wordt strak en licht en met veel hout en groen.”

“Hoe het er precies uit komt te zien is eigenlijk nog een verrassing, maar een ding is zeker: ik ga de winkel niet verbouwen om meer kleding te laten zien maar eerder minder. Beter gepresenteerd in een overzichtelijke winkel waar persoonlijk contact en advies voorop staat. Een galerie, een rustpunt voor dames die geen verkoopster maar een stylist zoeken.”

Gaat het merkenprofiel er dan ook anders uit zien?

“Ik wil een wat rustigere collectie aan mijn klanten kunnen bieden en als je wat meer koopt bij één merk, dan krijg je ook meer overzicht. Dat betekent dus dat ik een aantal merken weg doe. Het is een hele lastige keuze. Ik doe dit al dertig jaar en ieder seizoen lijkt het wel weer een bevalling om je collectie samen te stellen. Je gaat alle merken langs, probeert je zo goed mogelijk te informeren en probeert niet te veel te switchen van merken. Er is geen een winkel die dezelfde collectie heeft samengesteld als ik en dat moet met veel zorg en liefde uitgekozen worden. Ieder seizoen is het dan weer de vraag of het bij de klant in de smaak valt.”

Houd in augustus Textilia in de gaten voor een update.