
Impulsieve consument koopt het meest
Z24.nl meldt dat wetenschappers van de universiteiten van Tilburg, Pennsylvania en Madrid ontdekten dat de consument die voor een speciale aanbieding of bepaald product naar een winkel komt, gericht inkopen doet en vrijwel niks extra’s mee naar huis neemt. Wordt een winkel bezocht, omdat de verwachting is daar koopjes te vinden, dan is de kans groter dat een impulsaankoop wordt gedaan. Volgens de onderzoekers ‘rechtvaardigt het voordeel kennelijk de aankoop’.
Onderzoek
Voor het onderzoek hielden 441 Nederlandse huishoudens twee weken lang een winkeldagboek bij. Ze legden gezamenlijk drieduizend winkelbezoeken af en deden 18 duizend aankopen. Televisiereclame, folders in de brievenbus en reclamemails verleiden consumenten niet tot een aankoop. Ze gaan daarna niet speciaal naar de winkel om het aangeprezen product te kopen. Als ze echter in een winkel zijn en daar nogmaals de aanbieding zien waarvoor ze ook al reclame hadden gekregen, zijn ze wel eerder geneigd die spullen kopen.
Het onderzoek vindt momenteel ook plaats in andere zes landen. De eerste resultaten uit China en Brazilië komen volgens de wetenschappers al binnen.