TOP

ING: ‘Marktomstandigheden vragen uiterste van retail’

Een overlevingsstrijd, zo noemt het Economisch Bureau van ING de marktomstandigheden in de retail. Voor het komende jaar hoeven retailers niet de rekenen op marktgroei. Voor kledingzaken is er echter een lichtpuntje, er is voor 2012 een verwachte groei van 0,5 procent.

De detailhandel heeft last van een teruglopende koopkracht en een verminderd consumentenvertrouwen. Zowel dit jaar als volgend jaar hoeven winkeliers niet te rekenen op een groeiende markt. In veel deelsegmenten loopt de omzet zelfs terug.

Omzetgroei voor kleding in 2012

Dit jaar wordt voor de schoenendetaillist nog wel een omzetgroei verwacht van 1,5 procent, in 2012 heeft ING een daling van een half procent beraamd. Bij kledingretailers is het precies omgekeerd: dit jaar is er nog een omzetdaling van 1,5 procent, in 2012 zou er sprake kunnen zijn van een half procent omzetgroei.

Marges onder druk: katoenprijzen, stijgende kosten en lonen

Tegelijkertijd staan ook de marges onder druk door stijgende grondstofprijzen, hogere productiekosten in Azië en forse loonstijgingen in met name China. Doordat de koopkracht achteruit gaat en de consument kritischer wordt, is het moeilijk de stijgende kosten aan de consument door te berekenen in de strijd om marktaandeel en volume.

In maart werd in New York voor katoen een prijsniveau bereikt van 215,15 USD cents/lb (cent/pond) en daarmee was dat het hoogste in de afgelopen 140 jaar. Inmiddels is de prijs weer flink gedaald, maar de modebranche moet de prijspiek in grondstoffen van het voorjaar nog verwerken in de nieuwe collecties.

Ook de economische groei in China zorg voor margedruk: in 2010 stegen de lonen er met maar liefst 14 procent ten opzichte van 2009.

Leegstand, faillissementen en verschuiving in verkoopkanalen

Een andere trend is dat tegenover de dalende omzetten wel een toename van het winkeloppervlak staat. Het gevolg is meer leegstand en er is een grote kans dat het aantal faillissementen ook niet zal afnemen in de non food-hoek. En dan is er nog die andere uitdaging: de verschuiving van offline naar online verkoopkanalen. Lees hier meer die verschuiving.

Dirk Mulder van het ING Economisch Bureau zegt over deze vooruitzichten: “Voor retailers geldt meer dan ooit dat het nu aankomt op ondernemerschap. Winkeliers moeten zorgen dat zij in staat zijn positief op te vallen.”

 Het hele rapport lezen? Klik hier om de PDF ‘Survival of the Fittest’ te downloaden.