
ING: omzetherstel geeft detailhandel beetje lucht *
Dat schrijft ING Economisch Bureau in het Detailhandel Kwartaalbericht. Ook in 2014 neemt de omzet in de kledingbranche nog af maar 2015 zal een kleine plus laten zien.
Fast fashion ketens en online kledingverkoop drukken op prijzen en marges van kledingwinkels. Internationale ketens als Primark proberen hun stempel op de markt te drukken, schrijft ING. Spelers als Zalando en Wehkamp proberen klanten binnen te halen en te behouden met forse media bestedingen en gerichte (online) marketing.
Nieuwe realiteit
Aan deze concurrentiestrijd komt voorlopig geen einde. De lat wordt volgens ING zelfs steeds hoger gelegd. Met name kleinere – en middelgrote partijen hebben moeite om te volgen. Niet iedereen kan aanhaken bij de nieuwe realiteit, aldus ING, waarbij flexibel en efficiënt ingespeeld moet worden op de snel veranderde vraag. Het aantal fysieke winkels daalt dan ook.
Lichtpuntje is dat de kledingmarkt in 2015 een beetje op adem kan komen. Een licht toenemende consumptie heeft een lichte toename van de omzet in kledingwinkels, + 1 procent, tot gevolg.