ING optimistischer over schoenen- en kledingwinkels
De kledingbranche kan volgens de ING met een kleine plus afsluiten, dankzij de goede tweede helft van dit jaar. Die trend zet zich door in 2016 met een verwachte omzetgroei van twee procent, meldt het Economisch Bureau van de ING in zijn vooruitzicht voor de detailhandel. De totale detailhandel groeit in 2106 twee procent.
De economie groeit en de koopkracht stijgt, wat zorgt voor hogere consumentenbestedingen. Die consument koopt echter ook steeds vaker online, stelt de bank in zijn rapport. De bestedingen komen deels bij omnichannellers uit de sector terecht, maar ook bij pure players.
Dertig procent online
Het Economisch Bureau van de bank verwacht dat in 2025 dertig procent van de kleding online wordt gekocht. In 2014 bedroeg het online aandeel volgens Thuiswinkel en GfK veertien procent.
Door internet, maar ook door technologische ontwikkelingen in de modesector, wordt de concurrentie van internationale fast fashion ketens en pure players steeds groter. Zij hebben het vermogen te innoveren, stelt ING, waardoor ze nog effectiever en efficiënter kunnen openen en sneller en flexibeler zijn. Dat maakt het vooral voor middelgrote ketens lastig; die zullen moeten doorgroeien of inkrimpen. Local heroes kunnen tegengas geven, mits ze in staat zijn te excelleren.
Schoenenbranche lastiger
De schoenenbranche heeft het, mede door internet, lastiger. Cijfers van het CBS laten zien dat ook in 2015 er sprake was van een terugval in omzet. De ING verwacht over 2015 een krimp van één procent. Het gunstiger economische perspectief voor 2016 zal echter ook de schoenenretail een plus opleveren; de bank verwacht een omzetgroei van anderhalf procent. Overigens tekent ING er bij aan dat branchevereniging Inretail juist een stijgende omzet ziet onder haar leden.
Pure players in de schoenenbranche zien hun omzet voornamelijk groeien. Het online kanaal wint in hoog tempo meer en meer terrein, constateert de bank. In 2014 was het omzetaandeel volgens GfK zestien procent, In 2015 stijgt dit aandeel naar twintig procent. Schoenen zullen steeds vaker in webshops worden gekocht. De verwachting is dat het online aandeel in ons land de komende tien jaar verdubbelt tot veertig procent.
Consequenties voor schoenenbranche
Die online opmars heeft consequenties voor fysieke schoenenwinkels. Sinds 2012 is 11,5 procent van de schoenenwinkels verdwenen. Sinds eind 2014 is er tevens sprake van een bijna onafgebroken prijsval; volgens het CBS en Panteia is het gemiddelde bedrijfsresultaat gedaald van 4,1 procent in 2012 naar 2,6 procent in 2014.