Inkooptip voor zomer 2019: jelly shoes
Wie opgroeide in de jaren ’80, bezat als kind ongetwijfeld een paar jelly shoes. De schoenen waren een grote hype. Bovendien waren ze zo goedkoop dat veel ‘80s kids een hele collectie hadden, in alle kleuren van de regenboog (dan al niet met glitter). Jelly shoes ontlenen hun naam aan het vaak semi-transparante plastic (pvc) waarvan ze zijn gemaakt. Het bekendste model – de retrovariant – is gemodelleerd naar de traditionele visserssandaal. Maar ze zijn er in nog veel meer vormen en maten. Dat is het mooie van plastic: je kunt er alle kanten mee op.
Van lowbrow naar highbrow
Sinds een paar jaar mogen ook (jong)volwassen weer met de schoenen uit hun jeugd gezien worden. Verschillende modehuizen, waaronder Givenchy, Mary Katrantzou, Simone Rocha en Valentino stuurden hun modellen al op plastic stappers de catwalk op. Acne Studios en Gucci kwamen voor lente-zomer 2018 met een eigen (peperdure) variant op de waterschoen.
Met de geur van citroen
Gelukkig zijn er ook betaalbaarder alternatieven. Door de jaren heen hebben verschillende commerciële merken zich gespecialiseerd in plastic schoeisel. De Braziliaanse producent Grendene, een van de grootste sandalenproducten wereldwijd, is eigenaar van de ‘jelly-merken’ Grendha, Melissa en Zaxy. Bijzonder aan de collecties van Grendha en Melissa is dat ze al sinds de jaren ’80 samenwerkingen aangaan met grote designers. Melissa wordt in Nederland vertegenwoordigd door Fancy Farmers, Zaxy door ShoeRevolution. Ook leuk is het Spaanse Igor (Shoeroom 468), dat kleurrijke collecties voor vrouwen en kinderen brengt. En breng tijdens de aankomende schoenenbeurzen vooral ook een bezoekje aan de naar citroen geurende stand van Lemon Jelly.
Igor
Mary Katrantzou (lente-zomer 2018) Beeld: Jeroen Snijders
Lemon Jelly
Acne Studios
Igor
Simone Rocha & Alberta Ferretti (lente-zomer 2018). Beeld: Jeroen Snijders
Lemon Jelly
Melissa & Melissa x Vivienne Westwood