
Investeren in goed personeel noodzakelijk voor detailhandel
De retail in Nederland staat onder grote druk. Meerdere branches hebben een zwaar 2009 achter de rug en kunnen niet nogmaals een jaar met rode cijfers aan. De vooruitzichten zijn nog onverminderd somber, concludeert Alfa Retailadviseurs.
De verwachting is dat de markt in 2010 verder onder druk zal komen te staan. Volgens de retailadviseurs kunnen deskundigheid en klantgerichtheid van verkoopmedewerkers steeds meer het verschil maken. De vraag is of ondernemers die mening delen en bereid zijn om voldoende medewerkers op de vloer te houden of personeel te binden met opleidingen. Veel ondernemers hebben in het voorbije jaar al hun financiële buffers aangesproken, waardoor er weinig geld overblijft om te investeren in het personeel.
Matig jaar
Kledingzaken hebben volgens het adviesbureau over het algemeen een matig jaar achter de rug. Vooral herenmode (min 2,5 procent in 2009) staat onder druk. Mannen blijken minder winkeltrouw te zijn, terwijl de betere mannenmerken in steeds meer winkels te koop zijn. Ook verliest het dominante kostuum, een omzetbrenger voor herenmodezaken, terrein ten koste van de casual look. Bij de damesmode bleef het verlies over 2009 beperkt tot 2,3 procent. Veel winkels zitten op te dure locaties in de winkelstraten en zien de huurlasten stijgen en de opbrengsten dalen.
De grootste klappen in de modebranche vielen bij de verkopers van bodyfashion: min 5,7 procent. Zo’n grote daling heeft de branche nog nooit genoteerd. De bodyfashionzaken lijken het slachtoffer te zijn van hun eigen succes. Een paar goede jaren hebben een aanzuigende werking gehad op nieuwe aanbieders, zodat het aantal verkooppunten te sterk is gestegen.