
Jack & Jones: 25 jaar Deense denim*
Jeans met een authentieke uitstraling, een goede fit en voor een aantrekkelijke prijs: daar begon het 25 jaar geleden allemaal mee voor Jack & Jones. En nog steeds zijn dit essentiële pijlers van het Deense denimlabel. “Jeans is altijd het uitgangspunt geweest voor alle collecties”, vertelt Lucas Verhoef, jeans intelligence manager bij Jack & Jones. “En nog steeds is dit de basis voor elke collectie. Het begint bij de fits, de trends en de wassingen en van daaruit wordt per merk het assortiment aangevuld met bijpassende tops en andere items.”
Jeans Intelligence label
Vanaf 1 juli 2015 krijgen retailers toegang tot meer modellen dan voorheen. Jack & Jones introduceert het Jeans Intelligence label. Verhoef legt uit: “Voorheen werkte het zo dat een multibrandwinkel die de premium collectie inkocht, alleen premium jeans kon bestellen. Nu heeft iedere klant toegang tot de allerbeste denims, die meer aansluit bij zijn winkel en klantenbestand.” Doordat de logistiek van het merk verbetert, kan het daarnaast betere voorraden waarborgen.
Indigo knit
In de afgelopen 25 jaar is het merk zich blijven ontwikkelen. Inmiddels telt het merk vijf verschillende lijnen, voor diverse doelgroepen; Core, Originals, Premium, Vintage en Tech, die wereldwijd in ruim duizend winkels verkrijgbaar zijn. “We blijven de trends op de voet volgen”, zegt Verhoef. “Indigo knit, jeans gemaakt van sweatstofkwaliteiten, laten op dit moment een stijgende lijn in verkoop zien. Voor ons aanleiding om meer modellen en wassingen in deze kwaliteit aan te bieden.”
Handwerk
In de beginjaren was handwerk al een belangrijke factor voor Jack & Jones en ook nu zijn mensenhanden een onmisbaar onderdeel van het productieproces. Per denim product werken gemiddeld zo’n vijftig mensen mee. Van het selecteren van de juiste doeken tot het met de hand controleren op weeffouten en het in elkaar zetten van de uiteindelijke jeans. Verhoef: “Met name het wassen en bewerken van jeans zijn belangrijke handelingen die met de hand worden gedaan. Dit maakt dat elk exemplaar er uniek uit ziet.”
Campagnes
Ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum dook het denimmerk in de oude archieven en vond het verschillende memorabele campagnes.
De campagne in 1993 laat een sterk Americana-beeld zien.
Een andere klassieker uit de beginjaren van het Deense merk.
Rond de millenniumwisseling ging Jack & Jones voor boot cuts en flared jeans.
In 2001 schoot de bekende rockartiest Bryan Adams de campagne.
In 2006 toog het label naar Berlijn voor modellen van de straat.
De campagne in 2013.
Beeld van de Jack & Jones najaar 2015/2016 collectie.