
Jacket Required Londen: feest van herkenning [fotoreportage]
Australian, Umbro, Kappa, Sergio Tacchini, K-Swiss, Le Coq Sportif: stuk voor stuk zijn dit merken die menigeen terugbrengt naar zijn jeugd. En nu keren deze eens zo beeldbepalende labels duidelijk terug in het modebeeld. Het ene na het andere merk speelt hiermee in op de groeiende aandacht naar retro (en logo) stijlen en -collecties. Deze sluiten perfect aan bij de streetweartendens, die eveneens serieuze vormen aanneemt.
Actuele vernieuwingen
De vakbeurs Jacket Required die op 26 en 27 juli in Londen plaatsvond selecteerde tal van dit soort exposanten. Opvallend is dat de collecties veelal zijn geïnspireerd door het verleden. Dit is onder andere te zien aan de kleurstellingen en –blokken. Maar ook zijn vaak actuele vernieuwingen toegevoegd. Zoals bijvoorbeeld kortere en meer nauwsluitende shirts en tops voor vrouwen.
Vrouwenmode
Sowieso viel er deze beurseditie meer te halen op het gebied van vrouwenmode. Door de groeiende vraag naar (vrouwelijke) streetwear besloot het mannenmode/denimplatform na zes jaar voor het eerst ook vrouwencollecties uit te nodigen. Dit waren vooral merken die zowel mannen- als vrouwenlijnen aanbieden, zoals Eat Dust (Girls of Dust), Ellesse, Sandqvist, Wrangler, Good News, Cuisse de Grenouille, Hype, Lee Jeans, Deadwood en Stance.
Natuurlijke manier
Alice Elliott-Banrey, event director bij Jacket Required, vertelt: “Doordat veel merken zowel mannen- als vrouwenlijnen bieden, is vrouwenmode op een natuurlijke manier geïntegreerd in Jacket Required. Vandaar dat we ook niet hebben gekozen voor een aparte vrouwensectie.” Ondanks deze uitbreiding heeft de beursorganisatie geen groeiambities voor de beursvloer. “We kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit.”
Voetbalshirts
Jacket Required focust liever op sub-events. Vorig seizoen was dat de Massimo Osti Archive expositie, nu presenteerde het platform in een ruimte om de hoek de tentoonstelling ‘The art of the football shirt’. Een expositie van iconische voetbalshirts, gecureerd door Neal Heard, merkenconsultant en auteur van een sneakerboek en de nieuwe uitgave (interessant als bijverkoop): The football shirts book. Een deel van de shirts is afkomstig van de Nederlandse voetbalshirtverzamelaar Jesse Rabbeljee, die – naast Neal Heard en designers van Adidas – ook deelnam aan een paneldiscussie over hoe bijzondere voetbalshirts ontstaan.
Binnenkort meer over het belang van voetbalshirts voor zomer 2018. Houd Textilia.nl in de gaten!
Kappa
Nog een ‘golden oldie’: Australian!
Umbro
Originele Sergio Tacchini-pakken die als inspiratie dienen voor de nieuwe collecties.
Gucci-inspiratie bij het Engelse Sense of Danger
Ook de Jacket Required-medewerkers droegen voetbalshirts met Gucci-invloeden.
De expositie ‘The art of the football shirt’.
De iconische voetbalshirts trokken een groot publiek.
Voetbalshirts met opvallende grafische patronen.
Op de beursvloer spotten we het Nederlandse voetbalgeïnspireerde merk Off the pitch.
Ook het Nederlandse tassen- en accessoirelabel Property Off.. greep de kans om de Engelse markt te verkennen.
Skate-Invloeden bij Clear Weather.
Inkopers op zoek naar nieuwe pareltjes voor hun assortiment.
No Weakness Paris introduceert een spijkerjack met afritsbare tas.
Veel gezien voor zomer 2018: jacks met een bewerkte achterzijde. Deze jas is van streetwearmerk 17London.
Belangrijk item voor zomer 2018: de anorak. Dit exemplaar is van Mousqueton.