
Jeansmerk Eden Schwartz failliet
De oorzaak van het faillissement van Eden Schwartz is nog onbekend. Ook is het vooralsnog niet duidelijk of het Amsterdamse jeansmerk een doorstart kan maken.
Upcycled collection
Eden Schwartz is in 2012 gestart door ondernemer Jan Willem Struiksma. Het merk bracht bijna jaarlijks een nieuwe pasvorm in de markt en zette zich in voor een verantwoorde productie van de jeans. Zo werkte de onderneming met ecologische wassingen, gecertificeerde fabrikanten en werd het afgelopen jaar een ‘upcycled collection’ uitgebracht. Hierbij kregen beschadigde of oude modellen een tweede leven doordat ze verwerkt werden tot nieuwe jeans, rokken en tassen. In januari 2019 breidde Eden Schwartz het aanbod uit met een T-shirtlijn.
Veel aanbod
Tegen RTL Nieuws liet Struiksma in 2018 weten dat ‘een jeansmerk opzetten een van de moeilijkste dingen is’. ‘Er is veel aanbod en als vrouwen eenmaal een goede hebben gevonden, stappen ze niet snel over naar iets nieuws.’ Om deze doelgroep voor zich te winnen konden consumenten via de webshop kosteloos extra maten bestellen en weer retourneren. De webshop van Eden Schwartz is ondanks het faillissement nog steeds bereikbaar.