TOP

Kings of Indigo failliet, meer agressie tegen winkelpersoneel en Adidas dropt nieuwe NFT’s

KOI International BV, het moederbedrijf van het duurzame denimlabel Kings of Indigo, is failliet. Verder: winkelmedewerkers krijgen sinds de coronacrisis vaker te maken met agressie, Adidas lanceert voor het eerst een NFT-kledingcollectie en modeagentuur New Market breidt uit met een in-house communicatiebureau. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van donderdag 17 november.

Foto’s: Adidas

Duurzaam denimlabel Kings of Indigo is failliet

KOI International BV, het moederbedrijf van Kings of Indigo, is failliet verklaard. Het duurzame denimlabel vroeg het faillissement zelf aan, laat oprichter Tony Tonnaer weten. “Met alles wat er op dit moment in de wereld speelt, is het helaas niet gelukt om de noodzakelijke nieuwe investeringsronde op tijd te realiseren”, zegt hij. Een eerdere financiering werd teruggetrokken.

Kings of Indigo overleefde in 2018 al het faillissement van Varova Fashion Holding, waar het label destijds onderdeel van uitmaakte. Via een management buy-out door onder andere Tonnaer ging het merk toen zelfstandig verder. De transitie bleek echter lastig en daar komen twee jaar schade door de coronapandemie, krapte in de productieketens, late leveringen en de extreme inflatie bij. Die factoren samen hebben volgens het bedrijf geleid tot een ongezonde financiële situatie.

Tonnaer hoopt dat een andere partij Kings of Indigo wil overnemen. Curator Daan Cohen Tervaert onderzoekt de mogelijkheden voor een doorstart. Geïnteresseerde partijen kunnen zich bij hem melden.

‘Meer agressie tegen winkelpersoneel sinds corona’

Winkelmedewerkers hebben sinds de coronapandemie vaker te maken met scheldpartijen en andere vormen van agressie door klanten. Dat zeggen vakbonden FNV en CNV tegen De Ondernemer. “De algehele hufterigheid is toegenomen”, zegt bestuurder Jacqueline Twerda van CNV. “Er was een enorme piek tijdens corona en die is niet meer teruggezakt naar normaal.” Volgens de vakbondsbestuurders heeft dat te maken met de sterke prijsstijgingen en verslechterde economie. Ook het personeelstekort speelt een rol. Waar de winkelstraten drukker worden, kampen veel retailers juist met een lagere bezetting. Klanten zouden er niet altijd begrip voor hebben als ze niet direct worden geholpen en ongeduldig of soms zelfs met een kort lontje reageren.

Lichte omzetdaling voor moederbedrijf TK Maxx

TJX Companies Inc., het moederbedrijf van warenhuisketen TK Maxx, zag de omzet in het derde kwartaal van dit boekjaar met 3 procent dalen tot 12,2 miljard dollar (11,8 miljard euro) ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Het nettoresultaat kwam uit op 1,1 miljard dollar (ruim 1 miljard euro). Dat blijkt uit de meest recente kwartaalcijfers. In de eerste negen maanden van het boekjaar deed TJX Companies het met een omzetgroei van 2 procent naar 35,4 miljard dollar (34,2 miljard euro) wel beter dan een jaar eerder. Het concern stelt dat het bedrijfsresultaat in het laatste kwartaal sterk beïnvloed is door de veranderende wisselkoersen en bij gelijke koersen stabiel zou zijn gebleven.

Modeagentuur New Market breidt uit communicatiebureau

Het Amsterdamse modeagentuur New Market, dat onder meer Absolut Cashmere, Baum und Pferdgarten en Dante6 vertegenwoordigt, lanceert een eigen communicatiebureau. Doel is om bedrijven een 360 graden-strategie aan te bieden, laten eigenaren Daniëlle Geerlings-Eras en Sanne Schiet-Wegdam in een aankondiging weten.

New Market gaat hiervoor een samenwerking aan met marketing- en communicatiespecialist Yolijn van Dinten. “Doordat we gebruik kunnen maken van een breed scala aan kanalen, bevinden we ons in een unieke positie om brandbuilding naar een hoger niveau te tillen”, zegt zij. “We werken niet alleen met de gebruikelijke kanalen als sociale media, evenementen en (influencer)campagnes, maar ook met de retail en groothandel.” New Market Communications is gehuisvest in het pand van New Market Sales, in Amsterdam-Noord.

Adidas lanceert NFT-modecollectie

Adidas lanceert zijn eerste NFT-kledingcollectie. Er werd al naar gehint met een teasercampagne in Adidas’ Discord-community, een platform voor online gemeenschappen, en nu is de eerste drop met zestien items daar. Die is ontworpen om door avatars in een virtuele omgegeven gedragen te worden. Showstoppers zijn een hoodie van kristal en een van neonbuisjes, naast een trui die bestaat uit pluizige en kussenachtige Adidas-logo’s in diverse formaten (zie de foto bovenaan dit artikel). Fans die eerder al een non-fungible token uit de Adidas Originals: Capsule Collection te pakken kregen, kunnen deze ‘inwisselen’ voor een item uit de futuristische Virtual Gear-collectie. De items zijn daarnaast verkrijgbaar via verschillende NFT-marktplaatsen.