
Klantenbinder: De pop-up kerststal van Tees
Ook webwinkeliers zijn wel eens toe aan een stenen winkel. Of moeten we houten winkel zeggen? Josine Castelein verkoopt haar online modemerk Tees deze maand in een pop-up kerststal. Een goed idee?
Je staat met je webshop op de kerstmarkt in Leiden. Hoe ben je hier terecht gekomen?
“Ik werd last-minute opgebeld door het Centrum Management Leiden, waar ik al eerder in contact mee was geweest. Omdat iemand had afgebeld was er een leeg chalet. Of ik interesse had deel te nemen aan de kerstmark? Natuurlijk wilde ik dat graag opvullen met Tees!”
Waarom sta je op de kerstmarkt?
“In eerste instantie twijfelde ik wel even, omdat T-shirts midden in de winter niet het eerste zijn wat op je verlanglijstje staat. Maar, het is een mooie mogelijkheid om Tees te etaleren en wat te netwerken. Aangezien ik nog maar kortgeleden gestart ben, moet ik kansen met beide handen aanpakken.”
Hoe ziet je kerststal eruit?
“Ik kreeg een klein houten chaletje, erg sfeervol. Omdat ik op het laatste moment werd opgeroepen moest ik even werken met de middelen die ik had. Ik heb een mooie tak opgehangen als dienstdoend kledingrek, en daarnaast wat plankjes om wat voorraad op te etaleren. Ook heb ik het achterwandje ‘behangen’ met het Tees-logo en vermelding van de website. Tot slot nog wat kerstgroen, een gezellig vloerkleedje en veel jampotjes met waxinelichtjes voor de warmte.”
Wat kost het je?
“Normaal gesproken kost het huren van een chalet je 100 euro per dag, maar ik heb een speciale prijs gekregen omdat ik last-minute opgeroepen werd.”
Belangrijker: wat levert het je op?
“Ik laat me liever niet uit over prijzen en aantallen, maar ik kan zeggen dat ik heel goed heb verkocht door de topdrukte afgelopen zaterdag (14 december 2013, red.). Ik moest op de helft van de dag zelfs nog wat nieuwe voorraad laten bezorgen. Daarnaast heb ik heel goed kunnen netwerken met detaillisten die interesse hebben om Tees op te nemen in hun collectie.”
Hoe ervaar jij als webwinkelier de fysieke retail?
“Ik vind het leuk het product zelf te kunnen presenteren aan winkelend publiek. Daarnaast komen mensen zich voorstellen met ‘ik volg je al een tijdje op social media, leuk je te ontmoeten!’ – wat ik geweldig vind.”
Zou je een fysieke winkel willen hebben?
“Tees wordt op dit moment al via een aantal verkooppunten verkocht, maar het lijkt me fantastisch om een eigen fysieke winkel te hebben. Maar aangezien het merk Tees pas een paar maanden oud is, moet ik daarvoor eerst nog wat T-shirtjes verkopen ben ik bang…”
Zou jij andere (web)winkeliers aanraden volgend jaar ook op de kerstmarkt te staan?
“Ik raad het iedereen aan – daar kan ik heel kort over zijn. Zelfs T-shirts kun je verkopen in de winter. Met een actieve verkoophouding en grote glimlach wordt je klantenkring vrij eenvoudig snel vergroot.”
Wil je vaker op offline evenementen staan? Of sta je er al vaker?
“Ik heb eerder op een aantal kleine evenementen gestaan en ik ben heel geïnteresseerd om ook aan andere evenementen deel te nemen. Tees zijn universeel en vernieuwend waardoor ze vaak wel een breed publiek trekken op evenementen. Daarnaast is het voor mij een mooie kans om het concept te presenteren. Ik ben nu bezig te kijken naar het festival seizoen van zomer 2014. Het lijkt me fantastisch wat grote festivals te kunnen bezoeken!”
Dit waren de vijf leukste pop-up stores van 2013.