
Kledingmerken ondersteunen campagne leefbaar loon
Een jaar na de lancering geven de in deze campagne benaderde modemerken C&A, M&S Mode, Miss Etam, Prénatal en WE aan het concept leefbaar loon voor kledingarbeiders te ondersteunen. Een doorbraak, volgens Marieke Eyskoot van Schone Kleren Campagne (SKC) in een persbercht: “De merken geven aan een leefbaar loon niet alleen te kunnen invoeren. Ze willen samen werken. We blijven graag met ze in gesprek, en zullen hun vooruitgang volgen.”
Publiekscampagne
Vorig jaar bleek uit onderzoek van de SKC in India en Bangladesh dat de overwegend vrouwelijke arbeiders die kleding naaien voor C&A, M&S Mode, Miss Etam, Prénatal en WE, hiervoor veel te weinig verdienen om van te leven. Om hier verandering in te brengen, startte de stichting een publiekscampagne, waarbij ze werden gesteund door duizenden mensen. De SKC ging met de betrokken bedrijven in gesprek. Ook werden er na de grote hoeveelheid media-aandacht door verschillende partijen Kamervragen gesteld.
Voorzichtige stappen
C&A en WE hebben nu voorzichtige stappen aangekondigd. WE overweegt bijvoorbeeld lid te worden van een breder samenwerkingsverband om hier structureel mee aan de slag te gaan. Jeansmerk J.C. Rags is inmiddels lid van verificatie-initiatief Fair Wear Foundation.
Leefbaar loon
Een leefbaar loon, een salaris dat genoeg is om in basisbehoeften te voorzien, is door de Verenigde Naties vastgesteld als mensenrecht in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.