
Kledingomzet webshops eerste helft 2013: +14%
Uit het onderzoek, uitgevoerd door Blauw Research onder 2.000 webwinkels, blijkt ook dat vooral de omzet van producten zijn gegroeid met 11%. Online diensten (+6%) stegen net als vorig jaar een stuk minder. Bij de Nederlandse webwinkels (doorberekend met de gegevens van de onderzochte webwinkels) werden in de eerste helft van 2013 in totaal 46 miljoen online orders geplaatst met een gemiddelde besteding van 109 euro.
Overgang naar m-commerce
Ook computer hardware maakte een grote omzetstijging mee in het eerste halfjaar van 2013 (+17%, € 370 miljoen). Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org, zegt in het persbericht dat er waarschijnlijk steeds meer gekocht gaat worden op tablets en smartphones. “Door het toenemende aanbod van mobile devices en scherpe prijzen schaffen steeds meer mensen een tablet online aan. We verwachten dan ook dat de online aankopen via tablet en smartphone (m-commerce) steeds verder toenemen, wat kansen biedt voor online retailers.”
Algemene omzet webwinkels
De omzet van alle webshops samen is in het afgelopen halfjaar gestegen met 8% tot vijf miljard euro. Verwacht wordt dat er in heel 2013 een omzetgroei van 8% is, wat maakt dat aan het eind van het jaar de omzet van webwinkels is gestegen tot 10,5 miljard euro. “Daarnaast blijven zowel fysieke als web retailers fors investeren in het online kanaal en ontstaan veel nieuwe initiatieven die het mogelijk maken voor consumenten om makkelijk te switchen tussen on- en offline kanalen”, zegt Frank Sibbel, Managing Partner van Blauw Research, in het persbericht.