CBS: kledingwinkels verkochten minder, maar zetten meer om in tweede kwartaal
Beeld: Ksenia Chernaya via Pexels
Het tweede kwartaal van 2023 werd er vooral minder kleding gekocht, blijkt uit cijfers van het CBS. Het verkoopvolume nam met 7,7 procent af. Door de hogere prijzen nam de omzet toch met ruim 3 procent toe. Schoenenzaken bleven redelijk stabiel (-0,4%) in aantallen en realiseerden een omzetgroei van 2,8 procent.
De detailhandel als geheel pluste met 6 procent. Dat is voor het vijfde kwartaal op rij toe te schrijven aan hogere verkoopprijzen, want het verkoopvolume was bijna 4 procent lager. De laatste keer dat detaillisten meer stuks verkochten vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder, was in de eerste drie maanden van 2022.
Online herpakt zich
Ook de e-commerce groeit na een paar mindere kwartalen weer; de online omzet steeg met ruim 4 procent. Multichannel retailers zetten 5,1 procent meer om via hun webshop, pure players plusten met 3,7 procent.