TOP

La fille d’O bestaat 10 jaar

Het avantgardistische Belgische lingeriemerk La fille d'O bestaat tien jaar. Bekend geworden om de eigenzinnige ontwerpen en podiumoutfits voor namen als MIA en Lady Gaga. Textilia sprak met Murielle Scherre, het creatieve brein achter La fille d'O.

Hoe kijk je terug op tien jaar La fille d’O?
“Tien jaar geleden werd me gevraagd waar ik mezelf over tien jaar zag. Momenteel ben ik precies waarvan ik toen droomde: ik ben gelukkig en hongerig naar meer. Het afgelopen decennium heb ik vrouwen fysiek mogen ondersteunen die mij mentaal inspireren. Ik heb lingerie gemaakt omdat dat het meeste van mijn kunnen en vreugde verenigt. In de tussentijd heb ik vrouwen leren kennen die geen moer gaven om lingerie en niet snapten waar ik om maalde. Ze droegen al jaren geen lingerie en vonden het niet de moeite waard. La fille d’O draait om de essentie van lingerie: ondersteuning bieden voor lichaam en geest. En zo verandert de mindset van die vrouwen uiteindelijk toch. Er is over alles nagedacht vanuit het standpunt van de vrouw, en van de man die ermee in aanraking komt. Dat onderscheidt ons van de massa.” 

Wat zijn de grootste veranderingen die het merk heeft doorgemaakt?
“We hebben tien jaar aan een stuk gefreewheeled. Dat was mogelijk omdat La fille d’O volgens mij een ijzersterk en uniek merk is. Spijtig genoeg heb ik bij het krijgen van het talent om lingerie te maken naast een heleboel andere talenten gegrepen die elementair zijn bij het runnen van een bedrijf. Je wilt me bijvoorbeeld geen vergadering zien leiden. La fille d’O kan in haar huidige vorm groeien maar ik wil bigger and better. Klantenservice dragen we heel hoog in het vaandel en ik wil duidelijker zijn naar mijn winkels en de consumenten. Het merk zelf is met mij meegegroeid en met de vrouwen rondom me. We zijn begonnen met cupmaatjes A tot C en nu gaan we tot maat F. Vroeger deden we vooral vlotte lichtgewichtstuks, nu hebben we van borstvoedingsbeha tot prothesebeha.”

Waar ben je het meest trots op wat betreft je carrière in lingerie?
“Dat ik letterlijk en figuurlijk vrouwen kan raken. Op persoonlijk vlak moet ik erop letten dat m’n energie niet opraakt door het blij willen maken van anderen. Op zakelijk gebied is het een plus voor onze klanten, omdat we hier echt alles doen om iedereen blij te maken. Gelukkig heb ik een team die dat snapt. Ik vind het echt passé als je een luxe boutique binnenloopt, om daar vervolgens hautain behandeld te worden. Waar ik ook naar binnen ga, ik wil overal net zo blij naar buiten lopen. Daarnaast ben ik trots dat ik na tien jaar nog steeds alles in België bedenk en produceer. Het wordt onbetaalbaar, maar het is waar bovengenoemde vrouwen mede voor kiezen en waarin ze me steunen.”

Hoe vier je het jubileum?
“We lanceren met een box waarin een ode zit aan met merk en de makers. De formule is simpel: in de box zit een vinylplaat met tien covers, vergezeld door tien posters. De muziek van de plaat en de posters zijn gemaakt door creatievelingen waar we de voorbije tien jaar mee hebben samengewerkt. Ze konden kiezen uit een lijst van 100 nummers, zij besloten of ze op basis hiervan muziek, een foto of tekening gingen maken. La fille d’O als excuus om loos te gaan. De box is een luxueuze ode aan hun energie geworden. Klanten krijgen een persoonlijke ode in onze volgende vouwfolder, die we ook op het feest releasen. We krijgen namelijk al sinds dag één foto’s toegestuurd van klanten die tonen wat ze allemaal uitspoken met onze lingerie. Tijdens dat feest lanceren we tevens de FW13 collectie.”

En waar staat het merk over vijf jaar?
“Dan wil ik het Belgische verhaal vertalen naar het buitenland. Er is maar één ding waar ik spijt van heb: ik heb te weinig van de wereld gezien. Voor mijn werk ik wel gereisd, maar ik vind het zo leuk dat ik hoop in de toekomst in het buitenland te kunnen samenwerken met lokale modellen, fotografen en vormgevers. Gewoon ergens een winkel openen als toekomstbeeld is eenrichtingsverkeer waar ik weinig waarde aan hecht.”